Hotels Costa Blanca weigeren klantgegevens aan politie te verstrekken

door admin
Hotels Costa Blanca weigeren klantgegevens aan politie te verstrekken

Daarom hebben reisbureaus, autoverhuurders en hotels de regering verzocht het decreet weer in te trekken. Vanwege problemen met computersystemen werd de uitvoering van het decreet steeds uitgesteld De werkgeversorganisatie vraagt om intrekking: “Het is onuitvoerbaar”.

“Absurd”

Dit is ook het geval in Benidorm, een stad met meer dan 40.000 hotelkamers. Hier heeft de werkgeversorganisatie Hosbec de maatregel als “absurd” bestempeld. “Wij zijn geen politieagenten en het is niet onze taak om de regering gevoelige gegevens van al onze klanten te verstrekken”, legt Nuria Montes, de algemeen secretaris van Hosbec, uit in El Español. 

De eis strekt zich uit tot de hele Costa Blanca en de regio Valencia, waar de werkgeversorganisatie de belangrijkste vertegenwoordiging in het toerisme heeft.

Wat houdt de wet in?

In wezen gaat het erom dat toeristische bedrijven moeten overstappen van het huidige registratieformulier, waarin alleen naam, achternaam en identiteitskaartnummer van hun klant worden vermeld, naar het verplicht stellen van uitgebreide informatie van alle toeristen (inclusief minderjarigen met gegevens verstrekt door hun begeleiders).

Concreet gaat het om: naam, achternaam, geslacht, type identiteitsdocument en nummer, nationaliteit, geboortedatum, gebruikelijke woonplaats, volledig adres, vast en mobiel telefoonnummer, e-mailadres, aantal reizigers en familierelatie tussen hen (indien een van hen minderjarig is).

De wetgeving heeft zelfs betrekking op transactiedetails: contractgegevens, referentienummer en handtekeningen; uitvoeringsinformatie zoals in- en uitcheckdata, gegevens van het onroerend goed en het adres, aantal kamers en of er internetverbinding is; evenals het type betaling (contant, creditcard, betaalplatform, overschrijving…), identificatie van de betaalmethode etcetera.

“Het is onuitvoerbaar”

Dat betekent dat alle bedrijven deze enorme hoeveelheid informatie moeten beheren en investeringen moeten doen in hun informatiesystemen. Daar zijn de toeristische ondernemers niet toe bereid. Dat werd ook duidelijk tijdens de Commissie Toerisme van de Confederatie van Bedrijven in de regio Valencia (CEV), die begin mei bijeenkwam. Daar werd unaniem besloten om de Spaanse regering (in het bijzonder het ministerie van Binnenlandse Zaken en het ministerie van Toerisme) te verzoeken dit Koninklijk Besluit te wijzigen.

“Gevoelige gegevens”

CEV merkte in dit verband op dat onder deze wet “alle bedrijven verplicht zullen zijn om tientallen gevoelige gegevens van klanten aan de veiligheidsdiensten te verstrekken. Denk daarbij aan gegevens van bankpassen, betalingstransacties en andere economische gegevens, mobiliteits- en GPS-gegevens van voertuigen of telefoonnummers”.

Sancties bij fouten in verstrekte gegevens

Deze wetgeving legt ook de verantwoordelijkheid bij toeristische bedrijven “voor de juistheid van de verstrekte gegevens en voorziet in een strikt sanctieregime met boetes tot 30.000 euro”. Tot nu toe is de praktische toepassing van dit Koninklijk Besluit zeer beperkt gebleven vanwege de problemen met het digitale platform van het ministerie dat ervoor is bedoeld. Hierdoor is het onmogelijk om deze gegevens over te dragen.

Veiligheid als prioriteit voor iedereen

Vanuit de bedrijfssector werd benadrukt dat veiligheid “een strategische prioriteit is voor iedereen, maar beperkt moet blijven tot de controle van de gegevens die op identiteitsbewijzen staan vermeld. De verstrekking van de overige gegevens is zowel technisch als juridisch onhaalbaar”.

“Spanje is het enige land in de Europese Unie dat deze procedure volgt, en juridische diensten onderzoeken of deze wetgeving in strijd kan zijn met de Europese regelgeving op het gebied van betalingsdiensten, bescherming van persoonsgegevens en het vrije verkeer van personen”, voegden dezelfde bronnen toe.

Verzoek naar ministeries

Om deze reden zal de werkgeversorganisatie een schriftelijk verzoek indienen bij beide ministeries om het Koninklijk Besluit dringend te wijzigen, “waarbij de verstrekking van gegevens beperkt wordt tot wat in de identiteitskaarten en paspoorten staat vermeld, en waarbij reisbureaus worden vrijgesteld van enige verplichting om informatie te verstrekken over de reserveringen die hun klanten hebben gemaakt”.

Dit vind je misschien ook leuk