Winkelcentra Gran Canaria vormen “een ode aan verwaarlozing”

door admin
Winkelcentra Gran Canaria vormen “een ode aan verwaarlozing”

Verschillende partijen, waaronder de Federatie van Horeca- en Toerismeondernemers van Las Palmas en enkele professionals, hebben opnieuw opgeroepen tot actie door de bevoegde autoriteiten. De huidige situatie in Zuid-Gran Canaria wordt beschreven als “een ode aan verwaarlozing”. Daarom wordt er opgeroepen om “de hele entertainmentindustrie in het zuiden te revolutioneren”.

Lees ook: Gran Canaria dreigt met sloopkogel voor commerciële centra in Playa del Ingles

Modernisering en verbetering dringende noodzaak

Nu heeft de Kamer van Koophandel van Gran Canaria, op verzoek van Toerisme Gran Canaria (Cabildo de Gran Canaria), een lijst van benodigde interventies voor de winkelcentra gepresenteerd. In hun rapport over de renovatie en modernisering van winkelcentra in toeristische gebieden van San Bartolomé de Tirajana, benadrukken zij de noodzaak om te handelen “in reactie op de achteruitgang van de winkelcentra” in de gemeente. Het is dringend noodzakelijk om een belangrijk deel van hen te moderniseren en te verbeteren.

Acht zeer verouderde centra

Er zijn 26 winkelcentra in San Bartolomé de Tirajana, en het rapport focust zich op de 8 meest “verouderde” centra: Kasbah, Plaza, Metro, Anexo II, Oasis, Cita, Parque Europa en Faro II. De voorgestelde verbeteringen gaan niet alleen over renovatie en modernisering van de faciliteiten, maar in sommige gevallen wordt zelfs aanbevolen om het complex af te breken en opnieuw op te bouwen. Van Kasbah werd begin dit jaar bekend dat er investeerders zouden zijn met interesse om het centrum te moderniseren.

Obstakels voor modernisering

Het rapport wijst echter op tal van obstakels voor modernisering, zoals de fragmentatie van eigenaars, het verlies van inkomsten tijdens renovatieperiodes en bureaucratische belemmeringen. Santiago de Armas, voorzitter van de Toerismecommissie van de Kamer, benadrukte dat de modernisering en verbetering van de winkelcentra in het zuiden van het eiland essentieel zijn om de bestemming relevant te houden in een constant evoluerende commerciële omgeving. “Er moet een serieuze politieke inzet zijn om deze projecten uit te voeren. Bovendien moet er consensus zijn tussen de verschillende administraties en de private sector”, zei hij.

Diagnose van de situatie

Op zijn beurt wees de auteur van het rapport, Antonio Garzón, er op dat dit rapport een diagnose is van de situatie die een reeks concrete acties weerspiegelt, “omdat winkelcentra niet afzonderlijk moeten worden behandeld. Ze zijn immers niet alleen de som van commerciële panden. Elk centrum wil zich aanpassen aan segmenten zoals jongeren, de zilveren klant.

Uiteenlopende ervaringen aanbieden

Daarom is vastgesteld hoe belangrijk het is om voor elk winkelcentrum een exclusief aanbod te geven dat het onderscheidt en aantrekkelijk maakt voor verschillende soorten consumenten. Het is duidelijk dat het in een markt met steeds meer concurrentie heel belangrijk is om unieke ervaringen en producten aan te bieden”.

Dit vind je misschien ook leuk