Online actie voor behoud Tio Pepe op Puerta del Sol

door admin
Online actie voor behoud Tio Pepe op Puerta del Sol

De sherry-fles met hoed en gitaar sierde al sinds 1936 het dak van het gebouw op nummer 1 van het meest centrale plein van de Spaanse hoofdstad en werd destijds geplaatst ter gelegenheid van het 100-jarige bestaan van Bodegas Gonzalez Byass, de makers van het drankje.

Blijvertje

Ondanks de dictatuur, de herintreding van de democratie en allerlei wetswijzigingen gedurende de decennia na zijn komst, mocht Tio Pepe blijven hangen en vergroeide zo’n beetje met Puerta del Sol. Het gevaarte weegt 70 ton en voert de tekst ‘Sol de Andalucia embotellada’ (Andalusisch zon in een fles).

De 25 meter brede en 10 meter hoge lichtreclame werd vijf jaar geleden van het plein verwijderd om plaats te maken voor renovatiewerkzaamheden aan het gebouw, waarin tot 2007 Hotel Paris huisde.

Nu is het pand in bezit van de Mexicaanse familie Díaz Estrada, die net als Apple al te kennen heeft gegeven niet te willen dat Tio Pepe terugkeert. De lichtreclame zelf ligt al een jaar in stukken in een opslaghal op een industrieterrein buiten Madrid.

In mei 2011 werd bekend dat de vierde Spaanse winkel van computergigant Apple het hele gebouw nummer 1 op Puerta del Sol in hartje Madrid zal gaan beslaan. In eerste instantie zou Apple slechts de begane grond en eerste verdieping gaan huren en kreeg de rest van het gebouw opnieuw een hotel als bestemming.

Apple

Uiteindelijk koos de familie Díaz ervoor om het hele pand aan Apple te verhuren, die er een enorme Apple Store wil vestigen, die zelfs nog grote is dan die op Fifth Avenue in New York.

Tio Pepe is op dit moment trending topic op Twitter in Spanje. Op Facebook kreeg de pagina ‘Salvemos a Tío Pepe’ binnen 17 uur al bijna 900 ‘vind ik leuk’s.

Bron: El Mundo, El País

Dit vind je misschien ook leuk