
Dit is te lezen in het artikel 'Hoy comemos los seis en la Ikea por 8 euros' (Vandaag eten we met zijn zessen bij de Ikea voor 8 euro) op de Rankia, een financiële community op internet.
Voor 50 cent een hotdog, 10 gehaktballetjes met pure voor 1 euro en een kindermenu met pasta, een yoghurtje en een sapje voor ook 1 euro: voor het geld hoef je het niet te laten.
Hele gezinnen eten voor weinig bij de meubelmultinational en sinds het uitbreken van de crisis barsten de restaurants van de 18 vestigingen in Spanje praktisch uit hun voegen.
Hotdogs en balletjes
Vorig jaar werden er 6 miljoen hotdogs en 16 miljoen gehaktballetjes verkocht. De totale omzet van de restaurants was 55,67 miljoen euro, 23 procent meer dan in 2009. Het bedrijf zelf stelt geen verdere gegevens beschikbaar over de hoeveelheid voedsel die wordt verkocht. Met het oog op de crisis zijn wel de prijzen van de meest gevraagde producten verlaagd.
Met een familypas krijg je gratis koffie. Heb je je frisdrank opgedronken, dan mag je gratis weer bijvullen. Zo begint de Ikea voor de minst bedeelden in de Spaanse samenleving langzaam een rol als gaarkeuken te vervullen.
Een restaurantmedewerker zag zelfs mensen extra porties gehaktballetjes mee naar huis nemen in tupperware bakjes.
Collega's bij andere vestigingen zien dagelijks dezelfde gepensioneerde hetzelfde eten of iemand een beker uit de vuilnisbak halen, om deze op die manier gratis te kunnen vullen met cola.
Eten als service
Volgens een woordvoerder uit het bedrijf wordt het eten in het restaurant gezien als service, niet als product om mee te verdienen.
Oprichter Ingvar Kamprad zag het als: 'een lege maag koopt geen meubels'. Dat de restaurants in zijn winkels nog eens een van de grootste publiekstrekkers zou worden, had hij echter vast niet vermoed.