Bekende journalist bekritiseert Inditex en Mercadona

door admin
Bekende journalist bekritiseert Inditex en Mercadona

Het gaat om Mercadona, het Spaanse supermarktbedrijf met 1.608 winkels. CEO is de Valenciaan Juan Roig. Vijf miljoen huishoudens doen hun dagelijks boodschappen bij de Mercadona. Dan is er Inditex, een textielbedrijf dat in 1963 in La Coruña werd opgericht als fabriek voor dameskleding. Nu heeft Inditex ruim zevenduizend winkels verdeeld over vijf continenten. Hieronder vallen zaken als Zara, Bershka, Oyso en Pull & Bear. De CEO is Amancio Ortega, inmiddels na Bill Gates de tweede rijkste man ter wereld. Salvados is een wekelijks Spaans tv-programma geproduceerd door El Terrat, uitgezonden door La Sexta en gepresenteerd door de bekende journalist Jordi Évole.

Uitbuiters

Évole heeft in zijn tv show Salvados recent de twee van de grootste Spaanse bedrijven aangevallen en uitbuiters genoemd. Beide bedrijven hanteren zeer scherpe prijzen, maar volgens de journalist is de kwaliteit van hun producten twijfelachtig. Dit neemt niet weg dat de concurrentie veel respect voor Inditex en Mercadona heeft en en miljoenen mensen hun aankopen doen bij deze winkels. Artesmedia (de toonaangevende Spaanse communicatiegroep) vindt het daarbij opmerkelijk dat beide bedrijven nooit reclames op tv maken. 

Sekte

Volgens Évole is Mercadona een soort sekte. Hij vindt de manier dat het bedrijf  met zijn werknemers omgaat schandalig. Werknemers zouden nooit ziek mogen zijn of een dag vrij mogen nemen. Ook had Évole veel kritiek op de relatie tussen Mercadona en haar toeleveranciers en het monopolie dat de supermarktketen in dat opzicht heeft.

De Valenciaanse supermarktenketen liet een aantal bestuurders, werknemers en toeleveranciers hun visie geven, die niet zo negatief was als door Évole werd geschetst. Maar deze wuifde dat weg door hun opermkingen af te doen als ‘niet de waarheid’ en dat ze zouden leven in een andere wereld, ver van de realiteit. 

Elk verhaal heeft twee kanten

De andere kant van het verhaal, dat terugkeert in de cijfers is dat Mercadona sinds 2001 ruim 2.5 miljard euro aan bonussen aan werknemers heeft uitbetaald. Van de totale winst die gegenereerd wordt, gaat 25 procent naar de werknemers, 25 procent naar de staatskas via belastingen, 40 procent is bestemd voor herinvestering en 10 procent is voor de aandeelhouders van de vennootschap, eigendom van CEO Juan Roig.

Salvados

In het tv-programma Salvados werden voornamelijk individuele gevallen aangehaald en niet het grote plaatje. De kleine en grote toeleveranciers van Mercadona zijn in de laatste jaren enorm gegroeid. Een voorbeeld daarvan is Cadena Agroalimentaria Sostenible (een duurzame agrarische voedselketen). Toeleveranciers investeerden 525 miljoen euro. Mercadona heeft contracten getekend met 7.500 boeren, 4.300 veehouders en 12.000 vissers in Spanje. Zodoende kunnen deze kleine nationale bedrijven ook blijven groeien. 

Geen tv-reclames

Salvados bekritiseerde al eerder de bedrijven vanwege het feit dat ze geen reclame maken op televisie. Dit gebeurde onder andere in het programma Fashion Victims. De reporter reisde naar Cambodja waar hij een fabriek bezocht waar goedkope kleding wordt gemaakt. Getoond werd dat hier duizenden mensen onder erbarmelijke omstandigheden werken. Men interviewde een meisje dat 140 euro per maand zou verdienen en dat zei dat Massimo Dutti, een van de vele bedrijven van Inditex, mensen slecht behandelt en uitbuit. Maar later bleek dat de betreffende fabriek in Cambodja helemaal geen contract met Inditex heeft. Dit feit werd echter niet uitgezonden. Ook werd er een vrouw geïnterviewd die ooit als vertegenwoordigster van ‘een groot textielbedrijf’ naar Zuidoost-Azië zou zijn gereisd en daar ontmoetingen had met de toeleveranciers in vijfsterrenhotels. Later bleek volgens El Economista dat deze dame nooit voor Inditex heeft gewerkt. 

TV-monopolie

Het probleem is kennelijk dat de twee grootste bedrijven geen geld uitgeven aan de twee dominantste bedrijven in het Spaanse medialandschap. Dat wekt duidelijk irritatie. Volgens de Spaanse mededinginscommissie is het erg gevaarlijk dat twee bedrijven samen een monopolie hebben in het Spaanse medialandschap. Artesmedia en Mediaset hebben samen 86,5 procent van de Spaanse media in handen.

Dit vind je misschien ook leuk