Spanningen lopen op tussen taxibranche en Cabify

door admin
Spanningen lopen op tussen taxibranche en Cabify

In steden als Madrid en Barcelona is er ook dagelijks sprake van agressie tegen bedrijven die auto’s met chauffeur verhuren, maar met het geweld zoals nu in Sevilla waar negen auto’s in brand zijn gestoken hebben de spanningen een hoogtepunt bereikt. De auto’s die in Sevilla in brand werden gestoken waren van het bedrijf Cabify.

Crimineel

De daders hadden de voertuigen met benzine overgoten, in brand gestoken en daarna de poorten van het terrein waar de auto’s geparkeerd stonden met kettingen afsloten. Hierdoor kon de brandweer het terrein moeilijk bereiken en konden veertien chauffeurs en een gezin met twee kinderen moeilijk voor de oplaaiende vlammen op de vlucht slaan.

De Guardia Civil heeft de daders nog niet kunnen identificeren, maar alles wijst erop dat de taxichauffeurs verantwoordelijk zijn voor deze gewelddadige actie. Zij lieten het afgelopen jaar al vaker hun woede blijken over de concurrerende autoverhuur met chauffeur. 27 taxichauffeurs worden beschuldigd van criminele praktijken zoals het aanrichten van vernielingen en bedreigingen richting chauffeurs van bedrijven als Cabify en Uber. Twee van de 27 verdachte taxichauffeurs zijn ook daadwerkelijk aangehouden voor verdenking van het aanrichten van vernielingen met een schade van meer dan 1000 euro.

Vernielingen en bedreigingen

“We werden wakker van het exploderen van de rubberen autobanden. Met brandblussers viel er niks meer te redden. Negen brandende auto’s, rondvliegend glas, het was verschrikkelijk. De intimidatie van de taxichauffeurs is aan de orde van de dag. In Madrid zijn beledigingen en bedreigingen al heel normaal, maar hier in Sevilla achtervolgen ze je met groot licht en er is zelfs een chauffeur bijna van de weg gedrukt. Die chauffeur kreeg een paniekaanval” vertelt Rafael Rodriguez van autoverhuurbedrijf Cabify. Hij woont vlakbij het terrein waar de auto’s in brand waren gezet in een buitenwijk van Sevilla.

Taak van gemeente

De taxichauffeurs beschuldigen hun concurrent van beunhazerij en het op onfatsoenlijke wijze afpakken van klanten op illegale ophaalpunten in belangrijke zones van de stad. Bedrijven als Cabify en Uber spreken deze beschuldigen tegen. In heel Spanje zijn er 67.089 taxilicenties en 5.890 licenties voor autoverhuur met chauffeur. Het is de taak van de lokale gemeenten om met maatregelen en sancties het naast elkaar bestaan van deze twee verschillende vervoerssoorten in goede banen te leiden. Dat is dus in Sevilla niet gelukt; hier zijn sinds september van het afgelopen jaar tientallen van de in totaal 2000 taxichauffeurs een grens overgegaan met agressief gedrag.

Gevaarlijke lijn

“Er is niet alleen sprake van acties met voorbedachten rade, alles getuigt ook van razernij. We zijn met eieren bekogeld, er zijn banden leeg gestoken en onze auto’s zijn met bijtende vloeistoffen overgoten. Het is georganiseerde misdaad, deze mensen mogen niet vrijuit gaan. De taxisector is het geweld naar ongekende hoogtes aan het voeren”, zegt Eduardo Martin, directeur van autoverhuurbedrijf Unauto. Miguel Ángel Leal van Fedetaxi, de Spaanse taxifederatie, erkent dat zijn de beroepsgroep “ziek is”. “Ik ben banger voor de taxichauffeurs dan voor de chauffeurs van onze concurrenten. We moeten gewoon met deze bedrijven de competitie aangaan, maar wat er nu gebeurt is dat de taxichauffeurs ons imago om zeep helpen. Ze zijn een hele gevaarlijke lijn overgegaan”, aldus Leal.

Fernando Morales van de branchevereniging Unión Sevillana del Taxi (waarbij 1.060 van de 2.036 Sevilliaanse taxichauffeurs zijn aangesloten) veroordeelt de vandalistische acties van de taxichauffeurs, maar verwacht dat alles weer tot rust zal komen. “Er komt een einde aan op het moment dat iedereen zich weer gewoon met zijn eigen werk bezig gaat houden. De concurrent werkt dan op basis van reservering vooraf en blijft uit de buurt van onze straten en standplaatsen” zegt Morales. 

Mariano Silveyra, directeur van Cabify, gaat de strijd niet uit de weg en maakt duidelijk dat zijn bedrijf Sevilla niet zal verlaten. “Mensen moeten begrijpen dat dit geen taxichauffeurs zijn, maar criminelen die ook als zodanig behandeld moeten worden. Ze moeten hen gewoon hun licentie afpakken. In steden als Madrid en Barcelona zijn de autoriteiten veel meer op de hoogte van onze werkzaamheden, maar hier in Sevilla leidt alles tot grote spanningen tussen de taxisector en ons.

Kritiek op gemeente

Er is veel kritiek op de manier waarop de gemeente Sevilla met de spanningen tussen de concurrerende vervoersbedrijven omgaat. Rubén Sánchez van consumentenorganisatie Facua is van mening dat ondanks de criminele acties van de taxichauffeurs, deze beroepsgroep onaantastbaar blijft in de ogen van de burgemeesters van Sevilla. “Iedere nieuwe regering tolereert weer opnieuw deze maffia en de PP en PSOE gaan maar door met hun passieve en afwachtende houding waar ze iedereen mee tevreden denken te houden”, aldus Sánchez.

Dit vind je misschien ook leuk