Mercadona groeit drie keer zo hard als concurrenten

door admin
Mercadona groeit drie keer zo hard als concurrenten

De vorige maand aangekondigde wijziging van de strategie legt Mercadona duidelijk geen windeieren; een deel van de winst wordt geïnvesteerd in een nieuw uiterlijk van de winkels. Mede daardoor en door tal van andere vernieuwingen wist de supermarktketen 1,2 procent marktaandeel te winnen.

Van elke vier euro besteed aan consumptiegoederen in Spanje gaat één euro naar de Mercadona. Van alle Spaanse huishoudens doet 70 procent minstens één keer per maand boodschappen bij de Mercadona. Dat komt neer op 12,3 miljoen huishoudens en een groei van het marktaandeel tot 24,1 procent. Dit is het drievoudige van de groei van de concurrent. De Carrefour volgt en bereikt met een groei van 2/10e punt een marktaandeel van 8,7 procent.

Bovenstaande gegevens zijn afkomstig uit een marktonderzoek van adviesbureau Kantar naar de Spaanse retailmarkt, waarvan de resultaten maandag werden gepubliceerd. Een van de conclusies luidt dat de constante opening van nieuwe winkels, de modernisering van de winkels, de inzet op aanbevolen producten en de mond tot mond-reclame sleutelfactoren zijn van het succes van het bedrijf.

Innovatieve producten

Daarnaast verkoopt de Mercadona regelmatig exclusieve merken die nergens anders te verkrijgen zijn. Dit bezorgt de winkel een uitstraling van innovatie en geeft daarbij de klant de zekerheid dat het aanbod de laatste mode volgt. Drie producten van het huismerk Hacendado vormden de voorhoede van de innovatie in Spanje dit jaar. Dit waren de pizza ham kaas zonder gluten en lactose, kant-en-klare ingevroren guinoa en fruit- en groentesmoothies van Verdifresh.

‘Jefes’

Dit soort producten zijn het resultaat van regelmatige onderzoeken en gesprekken die het bedrijf houdt met de zogenoemde ‘jefes’ (klanten die in een panel zitten) die het bedrijf ideeën geven op basis van hun eigen dagelijkse behoeften. Hieruit zijn inmiddels al 350 verbeteringen in het assortiment voortgekomen en 150 nieuwe producten ontwikkeld. 

Inmiddels zijn al ruim vijftig zaken gemoderniseerd van de in totaal 1.600 te renoveren winkels verspreid door het land. Daarnaast wordt gewerkt aan een nieuwe, moderne website waar ook online gewinkeld kan worden.

DIA, Carrefour en Lidl

Na Mercadona volgt DIA die wordt bezocht door 38 procent van de huishoudens, Carrefour met 30,9 procent en Lidl, die met een marktaandeel van 29,7 procent ook sterk aan het groeien is. 

Onlangs kondigde Mercadona aan ook winkels in Portugal te gaan openen vanaf 2019. 

Dit vind je misschien ook leuk