Valencia wordt steeds vriendelijker voor voetgangers en fietsers

door admin
Valencia wordt steeds vriendelijker voor voetgangers en fietsers

Er komen (nog) meer fietspaden bij en ook gebieden die uitsluitend zijn bestemd voor voetgangers worden uitgebreid. Daarbij komen er extra zones met een maximumsnelheid van 30 km/uur en zet de gemeente meer in op het openbaar vervoer en stimuleert het gebruik van elektrische auto’s. Het gebied waar het om gaat ligt tussen de binnenringweg en Ciutat Vella (het oude centrum). De bedoeling is dat particuliere auto’s het centrum zullen gaan mijden omdat er goede alternatieven zijn en het er lastiger voor ze wordt zich vrij te bewegen. 

De stad is sinds vier jaar geleden steeds fietsvriendelijker geworden. Dat begon met het aantreden van een progressief bestuur onder leiding van de partij Govern de la Nau. De wethouder Duurzame Mobiliteit, Giuseppe Grezzi, zette hier vanaf het begin flink op in. Recent is het gemeentebestuur overgenomen door een coalitie van Compromís en PSPV-PSOE met burgemeester Joan Ribó aan de leiding, die het duurzame beleid voort willen zetten. 

Het stadsvervoer van EMT wordt uitgebreid met meer buslijnen die efficiënter op elkaar zullen worden aangesloten en de pleinen Brujas, Mercado, Reina, Ayuntamiento en San Agustín worden opnieuw ingericht, zodat er extra ruimte komt voor voetgangers en fietsers. 

Volgens Grezzi rijden er dagelijks circa 200.000 voertuigen in de stad. ‘Het is ons gelukt het gemotoriseerd verkeer te verminderen door goede alternatieven te bieden. Daarom zien we nu steeds meer mensen op steps en fietsen in de stad en wordt er meer gebruik gemaakt van het openbaar vervoer’. 

Waar in juni 2016 nog 26.387 auto’s werden geregistreerd op de drukke verkeersader Calle de Colón, waren dat er drie jaar later met 18.278 een stuk minder (-30%). Het gemotoriseerd vervoer verminderde eveneens in andere straten zoals Pintor Sorolla, Guillem de Castro of de Avenida del Oeste. 

Het gebruik van fietsen en steps nam anderzijds toe. Waar in 2017 gemiddeld 2.000 fietsers en stepbestuurders werden geregistreerd, overschreed dat aantal in 2018 al de 3.000 en dit jaar zijn het er al meer dan 5.000 op de meestgebruikte fietspaden. 

Daarbij trad in juni een nieuwe gemeenteverordening in werking waarmee nu in 64 procent van de stad de maximumsnelheid 30 kilometer per uur is. Het gaat hier om eenrichtingsstraten en de straten in het oude centrum. 

In het najaar wordt gestart met een nieuwe uitbreiding van het aantal fietspaden. De gemeente heeft hier 1,2 miljoen euro voor vrijgemaakt. De verbindingswegen Fernando el Católico en Ramón y Cajal krijgen fietspaden evenals de Avenidas Primado Reig, Puerto (aan het einde) en Instituto Obrero. 

Dit vind je misschien ook leuk