Spaanse steden wenden zich tot media zoals TikTok voor impuls toerisme

door admin
Spaanse steden wenden zich tot media zoals TikTok voor impuls toerisme

Of je al deze moderne ontwikkelingen en sociale media leuk vindt of niet, ze kunnen op meerdere vlakken zorgen voor kansen, zo ook voor het toerisme in Spanje. Elk sociaal medium spreekt zijn eigen taal en heeft zijn eigen publiek. Dat betekent dat elk medium zijn eigen aanpak vereist om een bepaalde doelgroep te bereiken.

Benidorm vooruitstrevend bij inzet sociale media voor toeristische doeleinden

Diverse steden in Spanje maken al gebruik van sociale media om te laten zien hoe mooi hun stad is. Voorzitter Leire Bilbao van Visit Benidorm legt aan de Spaanse nieuwssite Hosteltur.com uit hoe de badplaats nieuwe sociale media zoals TikTok en Twitch gebruikt om toeristen te trekken.

TikTok

Bij TikTok wordt elke dag een geheel nieuw algoritme gebruikt dat bepaalt welke content bij mensen op het scherm verschijnt. Hoewel TikTok in beginsel veelal jongere gebruikers trok, heeft de pandemie daar verandering in gebracht en trek het medium inmiddels ook een volwassener publiek. Vandaag vertegenwoordigen jongeren tussen de 16 en 24 jaar 41 procent van de meer dan 1 miljard gebruikers.

De aanwezigheid van Visit Benidorm op TikTok moet dus anders worden aangepakt dan bijvoorbeeld op Instagram. Het genereren van voldoende content, kwalitatieve video’s, het volgen van trends en regelmatig live gaan op het account moeten ervoor zorgen dat Benidorm blijft hangen bij mensen.

De tijd en energie die in het TikTik-account van Visit Benidorm is gestopt heeft zich uitbetaald. In juli 2018 uploadde Benidorm als eerste Spaanse bestemming een video en inmiddels heeft het account meer volgers (15.600) en meer gemiddelde likes (213.500) dan bijvoorbeeld Visit Londen.

Twitch

Dit sociale medium wordt ‘de televisie van de toekomst’ genoemd. Deze videosite is gericht op het live streamen van persoonlijke kanalen. Iedereen kan via een eigen kanaal live uitzendingen maken over onderwerpen naar eigen keuze. Leire Bilbao zegt over Twitch dat dit een grote kans voor het toerisme kan bieden omdat het een heel breed publiek kan bereiken.

Het keerpunt van dit medium is dat het veel inspanning vereist omdat langere live-uitzendingen veel voorbereiding vragen. Ook dit medium bereikte een hoogtepunt tijdens de zwaarste maanden van de lockdown. Momenteel telt Twitch meer dan 26 miljoen dagelijkse gebruikers en is 41 procent van de doelgroep tussen de 16 en 24 jaar oud.

Spaanse steden bereiken specifieke doelgroepen door gerichte inzet sociale media

Vlogs van streamers, de influencers op Twitch, zijn helemaal hip en vormen een goedkopere marketingtrend. Visit Benidorm haakt hierop in met podcasts over de geschiedenis, gastronomie en dingen die te doen zijn in de Spaanse stad.

Met deze nieuwe media heeft Benidorm de sleutel in handen om specifieke doelgroepen te bereiken en hen nieuwsgierig te maken om de bekende badplaats in Spanje te bezoeken.

Dit vind je misschien ook leuk