
Het project zou Valencia omvormen tot een belangrijke speler in het internationale maritieme handelsverkeer. Met de nieuwe terminal zou de capaciteit van de tweede grootste haven van Spanje, na Algeciras, verdubbelen. Carlos Mazón, de president van de Generalitat Valenciana, en de burgemeester van Valencia, María José Catalá, trekken aan de bel. Volgens hen wordt de economische groei van de regio Valencia gekneveld. “De vertraging blokkeert private investeringen die staan te popelen om te komen,” zegt Mazón.
Politieke onenigheid: wie blokkeert wie?
Het project krijgt brede steun van zowel de Partido Popular als de PSOE, wat de impasse des te onbegrijpelijker maakt. Ximo Puig, de leider van de PSOE in Valencia, benadrukt wel dat de uitbreiding "moet voldoen aan strikte milieu-eisen volgens het Europese Groene Pact."
De kink in de kabel
Het project, oorspronkelijk ontworpen in 2006, leek weer op gang te komen in 2018 met de goedkeuring van de aanbesteding voor een nieuwe containerterminal. Maar net toen alles klaar leek te zijn, ontstonden er nieuwe hindernissen. Politieke partijen van links, vooral Compromís, twijfelen aan de geldigheid van de eerder toegekende milieuvergunning en eisen een nieuwe studie.
Europese invloed en juridische struikelblokken
De controverse bereikte zelfs het Europees Parlement, waar zowel de PP als de PSOE het project steunden. Echter, door juridische stappen van de burgerplatform Comissió Ciutat-Port is de uitvoering opnieuw opgeschort, ditmaal door het Hooggerechtshof van Madrid.
Economie versus milieuwetgeving
Het wordt een lastig parket voor de Spaanse regering. Geven ze groen licht aan een project dat cruciaal is voor de Valenciaanse en Spaanse economie, maar mogelijk botst met milieuwetgeving en lokale politiek? Of blijft het project een papieren tijger, gekooid door politieke en juridische obstakels? De komende maanden zullen uitwijzen welke koers er wordt gevaren.
Lees ook: Mercadona-oprichter start "Silicon Valley" in haven van Valencia