
Vanaf 9:00 uur 's ochtends kunnen consumenten via de website www.bonogastronomicoalicante.es hun bonnen aanschaffen om deze tot 26 november te gebruiken. Er wordt verwacht dat de bonnen snel uitverkocht zullen zijn, aangezien eerdere ervaringen hebben aangetoond dat de vraag groot is.
Actie ter stimulering consumptie in laagseizoen
Volgens de wethouder van Toerisme, Ana Poquet, zijn de data voor de campagne in overleg met de sector gekozen om de consumptie tussen het zomerseizoen en de kerstperiode te stimuleren. Dat is normaliter een erg rustige periode voor horecagelegenheden. Het herhalen van deze succesvolle actie beoogt een win-win situatie voor zowel consument als horecaondernemer.
Registratie en aankoop
Geïnteresseerden moeten zich registreren op de website waar ze bonnen ter waarde van 50 euro kunnen kopen voor slechts 25 euro. Elke consument mag maximaal 15 bonnen aanschaffen, wat neerkomt op een waarde van 750 euro, waarvan 375 euro wordt gesubsidieerd.
Lokale inwoners eerst
Alleen inwoners van Alicante ouder dan 18 jaar mogen de bonnen kopen. Die zijn inwisselbaar bij een van de meer dan 150 deelnemende eetgelegenheden. Deze variëren van bekende en traditionele restaurants tot recent geopende eetcafés en bescheiden eethuizen.
Doelen van de campagne
Het doel van deze campagne is om de lokale consumptie te stimuleren en economische steun te bieden aan zowel huishoudens als deelnemende etablissementen. Dit moet helpen de negatieve gevolgen van hoge energiekosten, grondstoffenprijzen en inflatie, die het besteedbaar inkomen van consumenten verminderen, te verzachten.
Samenwerking voor beter beheer
Voor het beheer van de Bono Gastronómico heeft de gemeente een overeenkomst gesloten met de Kamer van Koophandel van Alicante. In 2021 werd het eerste 'Horecabon 2021' programma opgezet als ondersteuningsmaatregel tijdens de coronacrisis, met een budget van 350.000 euro. In 2022 werd dit programma met een eigen budget van 500.000 euro voortgezet en besloot men om voor een effectievere uitvoering samen te werken met de Kamer van Koophandel. Dit verbeterde het proces van registratie, aankoop van bonnen door gebruikers, controle op consumptie en de afrekening door deelnemende etablissementen, aldus gemeentelijke bronnen.