
Dagelijks komen er migranten bij. Als reactie op het voorstel van de NGO's heeft de hotelvereniging Hosbec in Valencia de publiek-private "descoördinatie" aangeklaagd. De voorstellen tot opvang van migranten in hotels zijn niet via de centrale regering gecommuniceerd. Dat veroorzaakt verwarring en onzekerheid bij de hoteliers.
ADVERTENTIE
"Verbijsterde" reacties
"In de afgelopen 72 uur hebben verschillende hoteliers in de Valenciaanse Gemeenschap verbijsterd gereageerd", vermeldt Hosbec in een verklaring. Dit nadat externe organisaties contact met hen opnamen en voorstelden vluchtelingen op te vangen. Dat zou gebeuren middels gecontracteerde accommodatie met volledig flexibele economische en dienstvoorwaarden aangepast aan de behoeften van elke accommodatie, aldus Hosbec in de verklaring.
Gebrek aan lokale afstemming
Hosbec bekritiseert het gebrek aan coördinatie met regionale en lokale overheden op de bestemmingen waar opvang is voorgesteld. De organisatie betreurt het onvermogen om deze opvang op een juiste manier te coördineren. Al heeft Hosbec pogingen ondernomen om contact te krijgen met de NGO's die verantwoordelijk zijn voor het beheer van de huisvesting en de verblijven.
Weigering in Benidorm
Specifiek in Benidorm is Hosbec niet op de hoogte van hotels die de voorwaarden voor de opvang van vluchtelingen hebben geaccepteerd. Ze zijn echter wel op de hoogte dat in andere toeristische bestemmingen in de Valenciaanse Gemeenschap migranten al in bepaalde hotels zijn ondergebracht of dat dit de komende dagen zal gebeuren.
Toewijding en verantwoordelijkheid
De hotelvereniging benadrukt dat de sector "toegewijd en alert is op het reageren op noodsituaties zoals die zich nu voordoen". Desondanks is de eis dat het beleid van vluchtelingenopvang wordt uitgevoerd met voorafgaande planning en coördinatie tussen de publieke en private sector in steden en toeristische bestemmingen. De "beste voorwaarden" moeten worden gecreëerd bij de "opvang en vooruitzichten op toekomstige acties".
Zijlijn en ongeïnformeerd
De vertegenwoordigers van de Valenciaanse hoteliers beweren dat ze door de overheid niet zijn betrokken bij het opzetten van een informatiekanaal. "Nog nooit, bij geen enkele crisis waarmee we zijn geconfronteerd, hebben we ons zo opzijgezet en ongeïnformeerd gevoeld door de centrale regering," klagen zij. Desondanks geven zij aan "volledig beschikbaar te blijven voor officiële instanties" om de belangrijke rol van solidariteit en toewijding van de toeristische sector in de regio te kunnen blijven aantonen.
Lees ook: Regering Canarische Eilanden voelt zich in steek gelaten in migratiecrisis