Modeketen Mango verwijdert Spaanse taal uit winkels in Catalonië

door admin
Modeketen Mango verwijdert Spaanse taal uit winkels in Catalonië

Volgens de Catalaanse nieuwssite Dolça Catalunya discrimineert kledinggigant Mango Spanjaarden door het Castiliaans (Spaans) uit Mango-winkels in Catalonië te bannen. Diverse kledingwinkels van Mango in Catalonië toonden geen informatieborden meer in het Spaans, maar alleen nog in het Catalaans en in het Engels.

Mango volgt Carrefour en Frigo bij uitbannen Spaanse taal

Met deze keuze voegde Mango zich bij andere ondernemingen zoals de Carrefour en Frigo die eerder al het Spaans uit hun winkels banden. Deze beweging zorgt voor veel controverse onder klanten die op sociale media dreigen om geen kleding meer te kopen bij de Mango. Voor klanten voelt deze keuze alsof mensen die niet uit Catalonië komen niet welkom zijn in de winkel. Het ‘vergeten’ van het Spaans in sommige winkels kan de multinational duur komen te staan.

In een van de laatste reclamecampagnes op Instagram kwam Mango nog met de slogan: ‘Diversiteit maakt de wereld beter’, een slogan die niet strookt met de keuze die Mango nu gemaakt lijkt te hebben.

Spaans is verdwenen vanwege ‘twijfels tijdens het ontwerp’

Aan de Spaanse nieuwssite OK Diario vertelt Mango dat het bedrijf dat de informatieborden maakt deze alleen in het Engels en Catalaans maakte vanwege ‘twijfels tijdens het ontwerp’ en dat zo het Spaans is ‘verdwenen’ uit de winkels. Vanochtend schreef dezelfde nieuwssite dat Mango gisteren ‘met spoed’ is begonnen aan het herstellen van de Spaanse borden in de winkels.  

Excuses van Frigo en Carrefour

De andere bedrijven die geen Spaans meer gebruiken in hun winkels komen met andere redenen waarom deze keuze is gemaakt. Zo vertelt een woordvoerder van Frigo dat de borden voldoen aan de wetgeving (alle winkels in Catalonië zijn verplicht hun informatie in het Catalaans te tonen), maar dat ze het Spaans weer terug gaan brengen in de winkels om hun klanten zo goed mogelijk te bedienen. Carrefour heeft dezelfde belofte gedaan hoewel er volgens OK Diario tot op heden nog steeds niks is veranderd op de borden in de winkels.

Dit vind je misschien ook leuk