Het is bijna zover: Per 1 september geen tol op deze wegen in Spanje

door admin
Het is bijna zover: Per 1 september geen tol op deze wegen in Spanje

Weggebruikers hoeven vanaf 1 september niet meer voor veel van de oranjekleurige poortjes te wachten. En wellicht nog fijner; ze hoeven niet meer te betalen om over de weg te mogen rijden. Concreet zal er vanaf 1 september geen tol meer worden geheven op de volgende trajecten:

  • AP-2 tussen Zaragoza en El Vendrell (provincie Tarragona); voor dit traject betaalde de weggebruiker in totaal 25,95 euro aan tol.
  • AP-7 tussen Frans-Spaanse grens en de stad Tarragona; voor dit traject betaalde de weggebruiker in totaal 25,75 euro aan tol.
  • C-32 tussen Noord-Barcelona en Lloret de Mar; voor dit traject betaalde de weggebruiker in totaal 5 euro aan tol.
  • C-33 tussen Barcelona en Montmeló; voor dit traject betaalde de weggebruiker in totaal 1,70 euro aan tol.

 

De regio Catalonië heeft er na deze wijziging ruim 550 kilometer aan gratis snelweg bijgekregen. Toch profiteren niet alleen de inwoners van Catalonië en Aragón van deze wijziging, mensen die vanuit alle windrichtingen Barcelona of de Costa Brava of Dorada willen bezoeken hoeven voortaan geen tol meer te betalen. Zo is de hele route van Madrid naar Barcelona vanaf september tolvrij.

In 2018 ook al enkele trajecten tolvrij in Spanje

In 2018 besloot de regering van Spanje ook al een aantal trajecten vrij van de verplichte tolheffing te maken. Het ging toen om een traject van in totaal 652 kilometer van de AP-1 tussen Burgos en Armiñon, de AP-7 tussen Alicante en Tarragona en de AP-4 tussen Sevilla en Cádiz.

Wie betaalt onderhoudskosten staats- en regionale wegen Spanje?

De regering blijft de staatswegen (AP-2 en AP-7) beheren en heeft 627 miljoen euro gereserveerd voor het onderhoud van deze trajecten. De C-32 en C-33 blijven onder beheer van de Generalitat die hiervoor 23,7 miljoen euro heeft gereserveerd.

Het Ministerie van Vervoer verwacht dat er na het tolvrij maken er meer auto’s zullen gaan rijden op deze wegen. Voor de pandemie reden er dagelijks 13.000 auto’s over het drukste traject van de AP-2 en 50.000 over dat van de AP-7. De mogelijke toename van het verkeer op deze wegen zorgt voor een snellere slijtage van het wegdek.

Hoe wordt er vanaf 2024 betaald voor gebruik van de weg in Spanje?

 Van de 12.000 kilometer aan staatswegen moet er over 2.000 kilometer weg tol worden betaald. De Spaanse regio’s beheren 5.200 kilometer aan autowegen, waarvan 500 kilometer tolvrij. Spanje moet van de Europese Unie voor 2024 een nieuw plan hebben om snelwegen te financieren.

Over deze nieuwe aanpak is het laatste woord nog niet gezegd. De Spaanse nieuwssite Ondacer.es schrijft op dinsdag dat de Generalitat een vignet heeft voorgesteld; een eenmalig tarief dat de automobilist betaalt naargelang het aantal dagen per week of maanden per jaar hij gebruikmaakt van de snelweg. De Spaanse regering ziet liever een systeem waarin ‘de vervuiler betaalt’.

Dit vind je misschien ook leuk