Lidl verkoopt in Catalonië lokale melk met eerlijke prijs voor de boer

door admin
Lidl verkoopt in Catalonië lokale melk met eerlijke prijs voor de boer

Kilometer-0 voedingsmiddelen hebben tot in de keuken van de consument maximaal 100 kilometer afgelegd en zijn daarmee duurzaam. Dat geldt ook voor de ‘Llet Campllong’ (melk Campllong) die vanaf 3 maart in alle 120 Catalaanse Lidl-winkels voor 85 eurocent per liter te koop is. 

Daarmee helpt Lidl niet alleen de CO-2-uitstoot te reduceren, maar ook lokale melkveehouders het hoofd boven water te houden. In Catalonië verdienen zuivelboeren momenteel nauwelijks of niet hun productiekosten terug. De samenwerking van Lidl met zuivelcoöperatie Campllong betekent voor de 40 deelnemende boerenfamilies een gegarandeerd inkomen. Zij maken samen 10 procent uit van alle veehouderijen in Catalonië. 

Concreet gaat het om UHT-melk (Ultra Hoge Temperatuur), die langer houdbaar is dan verse melk, die lokaal wordt geproduceerd, verpakt en verkocht. Lidl verkoopt in Catalonië de varianten volle, halfvolle en magere melk. 

Dierenwelzijn

Ook heeft de melk van Campllong het keurmerk ‘Dierenwelzijn’, dat volgens Europese richtlijnen wordt toegekend door Welfare Quality. Het keurmerk garandeert een goede voeding en een goed onderkomen van het dier dat zich zoveel mogelijk naar zijn eigen aard kan gedragen. Zo draagt Lidl met de verkoop van de lokale melk een steentje bij aan het welzijn van mens, dier en milieu. 

Ook in andere regio’s van Spanje wil de supermarktketen vergelijkbare samenwerkingen aangaan. Eerder dit jaar startte Lidl in Andalusië al met de verkoop van lokale melk van ‘Vaqueros del Sur’ in de winkels van deze regio. Ook hier ontvangen de boeren gegarandeerd een eerlijke prijs voor hun producten. 

Supermarkt met duurzame ambities

Lidl zet zich al sinds 2013 in om duurzame zuivel in de schappen te krijgen. Daarvoor sloot de keten zich in dat jaar aan bij de overeenkomst Duurzame Zuivelproducten (PLS) van het ministerie van Landbouw. Lidl was de eerste supermarktketen met het PLS-keurmerk voor het zuivelhuismerk Milbona. In 2015 ondertekende Lidl het Akkoord voor Stabiliteit en Duurzaamheid van de Zuivelketen, eveneens van het ministerie van Landbouw. In 2016 trok de supermarktketen zich terug uit de internationale zuivelmarkt. Sindsdien is alle melk die in Spanje wordt verkocht afkomstig van Spaanse veehouderijen. 

Momenteel koopt Lidl jaarlijks voor meer dan 665 miljoen euro producten van Catalaanse producenten. In 2020 steeg dat bedrag met liefst 10 procent vergeleken met het jaar daarvoor. Ook ging Lidl met steeds meer Catalaanse producenten een samenwerking aan, dat zijn er inmiddels meer dan 160. 

És d’aquí, és bo

Vorig jaar introduceerde Lidl in de Catalaanse winkels geleidelijk aan steeds meer lokale producten onder de slogan ‘És d’aquí, és bo’ (dit is van hier, dit is goed). Met deze strategie wil Lidl blijven bijdragen aan de economische en sociale ontwikkeling van de Catalaanse voedingsmiddelenindustrie. Zo bepalen niet alleen de grote producenten, maar ook de kleine agrarische leveranciers wat er bij Lidl in de schappen komt.  

Dit vind je misschien ook leuk