Bestuurder elektrische step overleden na botsing met bus in Barcelona

door admin
Bestuurder elektrische step overleden na botsing met bus in Barcelona

Het ongeluk vond op woensdagochtend 11 januari plaats rond 3.30 uur op de kruising van de Avinguda de Roma en Carrer Comte d’Urgell. Het slachtoffer was 55 jaar oud. Twee ambulances werden naar de plek van het ongeluk gestuurd maar hulp mocht niet meer baten. De Guardia Urbana heeft direct na het ongeluk een onderzoek gestart naar hoe dit heeft kunnen gebeuren. De gemeente heeft lokale hulpinstanties ingeschakeld om psychologische hulp te bieden aan familie van het slachtoffer.

Tijdelijk verbod op elektrische steps in OV Barcelona

De gemeenteraad van Barcelona maakte op 10 januari bekend dat elektrische steps per 1 februari niet meer worden toegestaan om mee te nemen in het openbare vervoer. Het gaat hierbij om een tijdelijk verbod nadat de motor van een step onlangs in brand was gevlogen in een van de rijtuigen van de spoorwegonderneming Ferrocarrils de la Generalitat. Dit verbod geldt aanvankelijk voor zes maanden en heeft betrekking op treinen, bussen, trams en metro’s.

Jarenlange discussie over gebruik elektrische step in verkeer Spanje

Al jaren wordt er op nationaal, maar ook op regionaal en gemeentelijk niveau, discussie gevoerd over de veiligheid van elektrische steps in het verkeer. Elk jaar vinden er honderden ongelukken plaats met deze vervoersmiddelen. In 2021 zijn er zelfs dertien doden gevallen na ongelukken waarbij elektrische steps waren betrokken.

Gedrag bestuurder belangrijk bij gebrekkige regelgeving

Deels ligt de oorzaak hiervan in het feit dat je geen rijbewijs hoeft te hebben om zo’n step te mogen besturen. Ook dienen gemeentes zelf regels op te stellen over waar zo’n elektrische step gebruikt mag worden. Het Spaanse verkeersbureau heeft op nationaal vlak slechts enkele richtlijnen benoemd zoals niet mogen rijden op de stoep of autowegen, tenzij staat aangegeven dat dit wel mag. Ook mag de snelheid niet hoger zijn dan 25 km/u en dient de bestuurder een helm te dragen.

In praktijk komt het vaker dan eens voor dat een step is opgevoerd en dat bestuurders geen helm dragen. Verschillende Spaanse steden zijn al strenger op gaan treden en delen boetes uit wanneer nodig. Toch lijkt dit nauwelijks indruk te maken op veel bestuurders gezien de vele ongelukken die er nog altijd plaatsvinden in Spanje.

Dit vind je misschien ook leuk