Sevilla voert gedeeltelijke ‘drooglegging’ in tijdens Feria de Abril

door admin
Sevilla voert gedeeltelijke 'drooglegging' in tijdens Feria de Abril

De Feria de Abril vindt dit jaar niet in april plaats maar van 4 tot 12 mei omdat Pasen dit jaar zo laat viel. De stad is een week lang ondergedompeld in feest, kermis en stierengevechten. Op het feriaterrein staan honderden caseta’s, dat zijn feesttenten die worden gehuurd door families, bedrijven of buurtverenigingen en waar muziek- en dansoptredens gehouden worden en mensen kunnen eten. Er is een kermis en elke dag vinden er stierengevechten plaats in Plaza de Toros de la Real Maestranza. 

De gemeente heeft een tijdelijke wet ingevoerd waarmee het nuttigen van alcohol buiten het feria-terrein verboden is. Mensen kunnen alleen alcohol drinken in de caseta’s, restaurants en bars. Voor supermarktenen andere winkels die levensmiddelen verkopen is het verboden om na 15 uur alcohol, ijs en frisdranken van meer dan 0,5 liter te verkopen. Hypermarkten kunnen diezelfde producten alleen verkopen tot 18 uur. Zij krijgen de extra instructie om beveiligingsmedewerkers erop te laten toezien dat jongeren geen alcoholische dranken kopen. Daarbij worden er controles ingesteld om te voorkomen dat er mensen drank verkopen op het feriaterrein.

Deze gedeeltelijke ‘drooglegging’ maakt deel uit van het plan van de gemeente om de feria vrij te houden van ontoelaatbaar gedrag en te voorkomen dat het een grote botellón wordt. Met een botellón wordt de vroegere Spaanse gewoonte bedoeld, waar jongeren bijeen kwamen op een plein of andere open plek in dorp of stad om daar zelf meegenomen alcohol te nuttigen en zo op economische wijze met elkaar te kunnen feesten. Vorig jaar is de stad er al deels mee begonnen. 

Noodhulpdiensten wijzen erop dat bijna alle problemen die zich voordoen bij grote menigten te wijten zijn aan overmatige alcoholconsumptie. ‘Als we de glazen, plastic en andere overblijfselen van dit soort bijeenkomsten van de straat verwijderen of voorkomen dat ze er überhaupt terechtkomen, dan verbeteren we niet alleen het imago van de stad, maar voorkomen ook dat mensen gewond raken als gevolg van het glas of opstootjes in de wanorde die dan kan ontstaan.’

Ondanks de terughoudendheid die veel horeca-ondernemers in eerste instantie lieten zien ten opzichte van de maatregelen, hebben velen inmiddels het belang ervan onderkend om een imago van Sevilla te creëren dat de stad aantrekkelijker maakt voor kwaliteitstoerisme. 

Dit vind je misschien ook leuk