Coöperaties helpen Andalusische landbouwsector door coronacrisis

door admin
Coöperaties helpen Andalusische landbouwsector door coronacrisis

In landbouwcoöperaties bundelen agrarische bedrijven hun middelen. Ze kunnen diensten verlenen aan aangesloten leden of kopen gezamenlijk productiemiddelen in. In de moeilijke maanden van de lockdown en de-escalatiefase zijn er 62 nieuwe bedrijven bijgekomen binnen de Andalusische landbouwsector. Dit schreef de krant Sur eerder deze week. Voornamelijk de aardbeiensector is behoorlijk gegroeid en behaalde een recordomzet met 475 miljoen euro in het eerste kwartaal van 2020. De agrovoedingssector vertegenwoordigt 10 procent van het bbp van de regio en telt 5.341 bedrijven waar ruim 81.700 mensen werken. 

Geheim achter succes van agrovoedingssector Andalusië

Het werkgelegenheidsniveau ligt in de Andalusische landbouwsector ook hoger dan in de rest van Spanje. De werkgelegenheid is hier eerlijker verdeeld tussen mannen en vrouwen en er werken meer jongeren in deze regio dan landelijk. Het geheim volgens de regioregering van Andalusië is dat het model van coöperaties wordt toegepast waardoor er meer samenwerking is tussen de bedrijven en bedrijven elkaar onderling kunnen helpen. Ook steunen de in coöperaties verenigde bedrijven ook ziekenhuizen, verpleeghuizen en andere kwetsbare groepen in de vorm van donaties.

Extra steun vanuit Spaanse regioregering

De regioregering van Andalusië laat weten dat de coöperaties een voorbeeld zijn op het gebied van hun betrokkenheid bij de maatschappij. De regioregering heeft speciaal om bedrijven en mensen in nood te helpen 1,6 miljoen euro extra uitgetrokken voor extra initiatieven op dit vlak. Daarnaast heeft de regioregering gezorgd voor een flexibelere toegang tot het bestaande opleidings- en duurzaamheidsfonds waardoor bedrijven hun structuren kunnen verbeteren zodat ze gesteund worden om weer gezond uit deze crisis te komen.

Andalusië groot aandeel binnen agrovoedingssector Spanje

Andalusië telt 660 agrovoedingsbedrijven wat neerkomt op 22,4 procent van alle Spaanse bedrijven binnen deze sector. De Andalusische bedrijven zijn goed voor 38 procent van de omzet van de hele Spaanse agrovoedingssector. Andalusië staat hiermee eenzaam aan de top gezien het feit dat de omzet van nummer twee – Valencia – zorgt voor iets meer dan 9 procent van de nationale totaalomzet.

Exportmarkt

De belangrijkste voedingsmiddelen die door Andalusische bedrijven op de internationale markt worden verkocht zijn groenten met een export van 3.121 miljoen producten in 2019; fruit op een tweede plaats met een export van 2.414 miljoen producten en olijfolie op nummer 3 met een export van 2.382 miljoen producten. De Europese landen zijn de belangrijkste afnemers van Andalusische producten met Duitsland op nummer 1 met 16,2 procent. Buiten Europa is de Verenigde Staten de grootste afnemer van agrovoedingsmiddelen uit Andalusië voor een waarde van 740 miljoen euro in 2019.

Dit vind je misschien ook leuk