Mega-jachthaven op komst in Málaga

door admin
Mega-jachthaven op komst in Málaga

Bij het project wordt de haven van Malaga omgevormd tot een megajachtjachthaven. Over acht en een halve maand is de haven beschikbaar voor het aanmeren van ’s werelds grootste privéjachten.

Ceremonie met burgemeester

De burgemeester van Malaga, Francisco de la Torre; raadslid van de Junta de Andalucia, Elías Bendodo; de president van de havenautoriteit, Carlos Rubio en zakenlieden Domingo de Torres en José Luis Almazán, die het concessiebedrijf vertegenwoordigen, onder leiding van de Amerikaanse multinational Igy Marinas, woonden de ceremonie bij.

De groep bezocht het dok het dichtst bij waar binnenkort de bouw van een golfbreker zal starten. De Stedenbouwkundige Directie heeft de vergunning een paar dagen geleden verleend. Deze is echter nog onder voorbehoud in afwachting van een rapport over cultuurarcheologie dat binnenkort wordt verwacht.

“Het is voor ons een verplichting aan een nieuwe markt. Elke maand verlaat een megajacht de scheepswerven. Die grote jachten werden tot nu tooe bediend in Londen, Italië en New York, en vanaf vandaag treedt Malaga toe tot die vooraanstaande club”, zei de president van de haven van Malaga, José Luis Almazán.

Het werk zal 250 dagen in beslag nemen, hoewel de betrokkenen hopen sneller klaar te zijn. Hierdoor zouden de eerste boten voor Pasen volgend jaar kunnen aanmeren.

Almazán wees ook op de diepgang (diepte) die beschikbaar is in het dok en die varieert van 9 tot 12 meter. Hij bedankte de samenwerking tussen administraties om het te realiseren.

Investering van 11 miljoen euro

De geplande investering van 11 miljoen euro omvat de volledige landscaping van het dok. De boten krijgen krachtige elektriciteit (tweeduizend ampère), water, afvalinzameling door middel van pompen en wifi tot hun beschikking. Daarnaast komt er ISPS-beveiliging (speciaal protocol voor schepen en havens) en een conciërgeservice.

Toeristische boten zullen een deel van de ochava (de overgang tussen Muelle 1 en Muelle 2) blijven gebruiken.

Uit projectberekeningen blijkt dat de investering 100 miljoen euro terugverdient en dat er minstens 800 banen worden gecreëerd.
Een deel van de infrastructuur bevindt zich onder water – twee kleine dammen die onrust in het Marqués de Guadiaro-bekken zullen voorkomen. De ene komt aan het einde van de eerste pier en bestaat uit een dwarse barrière. De tweede zal halverwege Pier 2 (Palmeral) zijn en zal door een muur van betonblokken worden gevormd. Deze structuren respecteren de manoeuvreercirkel van de Melilla-veerboten die zullen blijven aanmeren aan de nabijgelegen Pier 3.

Inbegrepen in het plan is de renovatie van het bestaande glazen gebouw voor de Mediterranean Club voor gebruik door de kapiteins, met een restaurantgedeelte en verschillende diensten. Island Global Yachting (IGY), een toonaangevende internationale groep in het beheer van luxe jachthavens, promoot samen met Ocean Capital Partners (OCP) en Malaga-zakenman Domingo de Torres de toekomstige IGY Málaga Marina.

Kwaliteitssprong voor nautisch toerisme

Elías Bendodo, benadrukte dat deze installatie een sprong in kwaliteit betekent in de nautische industrie van Malaga, de Costa del Sol en Andalusië, aangezien dit type schip zelf “kleine en middelgrote bedrijven” vormt. Hij wees er eveneens op dat toerisme een van de pijlers is van de lokale economie. Het vormt daarmee de basis voor het heropenen van de mobiliteit tussen provincies en het geleidelijk terugkeren naar normaliteit.

De president van de haven, Carlos Rubio, noemde de vernieuwing “een zeer transformerend project voor Malaga”, met de komst van kwalitatief hoogstaand toerisme in de hoofdstad. Rubio koppelde het project aan andere high-end projecten zoals het luxehotel aan het Levante-dok en de rehabilitatie van de Casa de Botes voor een restaurant van de Trocadero-groep.

Voor de burgemeester van Malaga betekent deze nieuwe jachthaven veel voor de evolutie van Malaga en zijn aantrekkelijkheid door zijn culturele aanbod. “Zo’n faciliteit zal er in de wereld niet zijn; Noch Londen noch New York kunnen bieden wat Malaga te bieden heeft op slechts een steenworp afstand van deze ligplaatsen”, aldus Francisco de la Torre. 

Dit vind je misschien ook leuk