Covid-crisis leidt tot nieuw bedrijf voor Nederlandse onderneemster in Málaga

door admin
Covid-crisis leidt tot nieuw bedrijf voor Nederlandse onderneemster in Málaga

Denk aan thuiswerken, online shoppen of een blijvende voorkeur voor rustige plekken in de natuur. Dat een crisis ook altijd kansen biedt, wordt niet door iedereen gezien, maar wel door Hélène Mostertman, onderneemster in hart en nieren in het Zuid-Spaanse Málaga. Noodgedwongen ontsproot uit haar brein een nieuw bedrijf, nadat zij jarenlang furore maakte met haar restaurant Vino Mío in het hart van historisch Málaga. 

Restaurante Vino Mío

Hélène woont al twintig jaar in Andalusië en kan zich geen betere woonplaats voorstellen dan Málaga. Daarvoor reisde ze negen jaar de wereld rond op zoek naar de beste plek, dus ze weet waarover ze spreekt. Vino Mío opende zij 18 jaar geleden. Dat werd gelijk een groot succes. Die tijd was een restaurant met een creatieve en internationale keuken totaal nieuw in de stad. Vooral de bijzondere gerechten op de kaart zoals krokodil en kangoeroe bezorgden haar snel naamsbekendheid. Toeristen van over de hele wereld genoten van de dagelijkse live flamencoshows waar Vino Mio al snel ook bekend om kwam te staan.

Zoals alle andere restaurants moest ook Vino Mío vorig jaar tijdelijk de deuren sluiten. “De horeca mag in Spanje inmiddels al weer even open, maar de situatie in het centrum van Malaga was tot nu toe nog te slecht voor de horeca. En vooral het feit dat we niet de vrolijke, onbezorgde avond konden aanbieden vanwege de beperkingen, deed mij besluiten nog even te wachten met open gaan’. Maar nu met het einde van de Staat van Alarm de maatregelen zo goed als zeker versoepeld worden, kunnen Hélène en haar team niet wachten om donderdag 3 juni eindelijk weer open te gaan. Toch zat de onderneemster in hart en nieren in al die tijd niet stil.

Plan B

Vanaf september begon Hélène al te zoeken naar een plan B. “Omdat ik een cadeau wilde bestellen voor de verjaardag van mijn zus sprak ik een kennis van mij die een fantastisch bedrijf heeft in het versturen van cadeaumanden in Nederland; ‘De Verrassingsmand’. Zij vertelde mij dat haar bedrijf tijdens de lockdown juist heel goed liep en dat bracht mij op het idee om zoiets ook in Spanje op te zetten”.

Planeta Snacks

En zo werd Planeta Snacks geboren. Een webshop waar je originele manden met snacks of tapas en andere leuke cadeaus kunt bestellen en versturen om iemand ermee te verrassen. Via de kennis kwam Hélène ook in contact met Snack Magic, een groot online Amerikaans bedrijf dat selecties van snacks aanbiedt aan bedrijven. Die kunnen de manden dan bestellen als aardigheidje voor hun thuiswerkend personeel. Snack Magic bestaat al 6 jaar in New York en kwam het afgelopen jaar naar Europa en koos Planeta Snacks uit als partner voor Europa.

‘Kaizen’

Waar Hélène begon met een paar pakketjes per dag, werden dat er in voorafgaand aan de feestdagen ineens een kleine duizend manden in een week. Hélène enthousiast: “Iedereen begint ergens en zo ook wij. Eerst verzonden we de pakketjes gewoon vanuit huis, maar al snel moesten we op zoek naar groter en nu hebben we een fantastisch lokaal met kantoor en werkplaats in de stad”. Planeta Snacks verzendt de manden naar 14 verschillende landen in Europa, sinds kort zitten daar ook Polen en Bulgarije bij. “Het is echt supersnel gegaan, maar we steken er ook veel tijd in en zorgen ervoor dat we blijven groeien”, aldus Hélène. Ze vertelt dat ‘Kaizen’ haar leidmotief is en ook dat van haar nieuwe bedrijf. Kaizen is Japans voor ‘veranderen naar beter’ of ‘verbetering’. “Op deze manier verveelt het werk niet, het wordt juist steeds leuker, zowel voor mijzelf als voor het personeel”, zegt Hélène enthousiast..

Nederlandse stagiaires

Het Nederlandse stagebemiddelingsbureau ‘Jongleren’ stelde Helene in februari voor om mee te werken aan hun ‘Online Business Journey’. Dit project draagt bij aan het oplossen van het stageprobleem in Nederland dat is veroorzaakt door het corona virus. “Dat lijkt lastig in deze tijden, maar de studenten doen hun stage in dit geval online en doen zo ervaring op bij een dynamisch bedrijf.” De studenten kregen van Hélène een driedelige opdracht waarin ze hun creativiteit, frisse blik en kennis kwijt konden. In april was de eindpresentatie. “Een leuk concept!”

Dit vind je misschien ook leuk