
De spoorsnelweg Algeciras-Zaragoza zal 48.000 vrachtwagens per jaar van de weg halen. Deze baanbrekende infrastructuur is een publiek-privaat initiatief waarbinnen de centrale overheid en de deelregeringen van Aragon en Andalusië samenwerken met het consortium van vervoersbedrijven Rail & Truck Strait Union.
ADVERTENTIE
Spoorsnelweg
Vanaf volgend jaar heeft Spanje een 1.074 kilometer lange spoorsnelweg tussen Algeciras en Zaragoza. De infrastructuur zal het mogelijk maken om een groot deel van de goederen die aankomen in de haven van Algeciras met bestemming Europa te vervoeren. Dit gebeurt door middel van speciale treinen om de opleggers te laden. Zo hoeven de vrachtwagens niet over de Spaanse wegen en veroorzaken ze minder vervuiling. De prognose is om 9.000 ton CO₂ per jaar te verminderen.
Dagelijks zullen er drie treinen in elke richting over de spoorsnelweg worden vervoerd. Elke trein heeft een capaciteit van 30 opleggers. Dat betekent dat er jaarlijks zo'n 48.000 vrachtwagens minder rijden over de weg tussen de Andalusische stad en de Aragonese hoofdstad.
Bekijk ook: Eerste directe trein uit China arriveert in Madrid
De spoorsnelweg, een publiek-privaat initiatief, zal in 2024 van start gaan met een konvooi in elke richting. Overheidsdiensten hebben het project vanaf het begin onderschreven en vanaf het begin benadrukt dat alles in de eerste helft van volgend jaar operationeel kan zijn.
Investering
Op 27 december machtigde de ministerraad het ministerie van Transport, Mobiliteit en Stedelijke Agenda om via Adif twee contracten aan te besteden voor 45,5 miljoen euro. Hiervoor moet de signalering van twee nieuwe en gemoderniseerde delen van het conventionele spoorwegnet worden aangebracht.
Haven van Algeciras
Ook in de haven van Algeciras moet een en ander worden aangepast. Hiertoe is op 27 oktober een concessie goedgekeurd door de raad van bestuur van de havenautoriteit. Daarmee wordt een perceel van 11.400 vierkante meter vrijgemaakt voor de exploitatie van de Terminal Ferroportuaria (T2). Ook moeten speciale diesellocomotieven worden gekocht. Die zullen de route van de haven naar Cordoba rijden. In Cordoba wordt de kop van de treinen vervangen.
Verder zijn nog zeven elektrische locomotieven en 150 wagons nodig. Hiervoor is 45 miljoen euro vrijgemaakt door het ministerie van Verkeer. Deze hulpmiddelen zijn onderdeel van het programma ter ondersteuning van duurzaam en digitaal vervoer van het herstelplan.
Enorm groeipotentieel
Aangezien in 2024 meer dan 600.000 vrachtwagens van de haven van Algeciras naar het centrum van Europa zullen rijden, is er een enorm groeipotentieel van de spoorsnelweg die in eerste instantie 'slechts' 48.000 vrachtwagens kan vervoeren op jaarbasis.
Bevorderen van goederenvervoer per spoor
De bedoeling van de centrale uitvoerende macht en de rest van de overheidsdiensten is het bevorderen van het goederenvervoer per spoor. Dat ligt, jaren na de liberalisering van het spoorwegnet, in Spanje nog steeds ver onder het Europese gemiddelde ligt. Concreet beweegt amper 5% van dit type transport zich over de nationale wegen, tegenover 20% in Europa.