Hospital La Fe

In 2011 werd Hospital La Fe met een ongekende verhuisoperatie verplaatst naar de Boulevar Sur. Vanaf dat moment kreeg het oude gebouw geen aandacht meer. Inmiddels is het plan om het oude La Fe te moderniseren meerdere keren gewijzigd, is de vloer overwoekerd met onkruid en ziet het voormalige ziekenhuis er verwaarloosd uit. Deze zomer start de eerste fase van de geplande renovatie die niet voor eind 2020 zal zijn afgerond.

El Grao

Het oudste treinstation van Spanje (en het derde in de geschiedenis van de Spaanse spoorwegen) staat al sinds 1865 bij de ingang van de jachthaven van Valencia. Omdat het station niet meer wordt gebruikt, is het aanzienlijk achteruit gegaan. Adif, belast met de infrastructuur van de Spaanse spoorwegen, heeft inmiddels de pui opgeknapt. Maar de binnenkant is een ander verhaal. Niet ver daarvandaan ligt het station Nazaret, dat sinds een overstroming in 1957 niet meer wordt gebruikt. Op dit moment loopt er daarom geen enkele treinverbinding meer langs de kust van de stad en is men in afwachting van de nieuwe Lijn 10 van de metro.

Metrostation T2

Het voormalige metrostation T2 bevindt zich in dezelfde staat van verval en ligt midden in het centrum van de stad. Al zeven jaar nadat de werkzaamheden zijn stilgelegd, is het hart van de veelbesproken metrolijn onderwerp van veel zorg en discussies. Inmiddels zijn er danceparty’s gehouden, kunstzinnige projecten georganiseerd en waren er zelfs mensen die het ondergestroomde station hebben bevaren met opblaasbare rubber bootjes. Het huidige project van de eerdergenoemde Lijn 10 zal hier in principe geen oplossing voor bieden. Wel is de veiligheid verbeterd. Het is nu verboden er binnen te gaan. 

De oude Turia fabriek

De oude bierbrouwerij die in de twintigste eeuw decennialang aan honderden mensen in Valencia werk verschafte, is al enkele jaren aan zijn lot overgelaten. Een fragiel hek biedt de enige bescherming aan een fabriek waar ook al een keer brand is uitgebroken. Het gebouw zal in fases ontmanteld worden. Op enkele meters afstand ligt de oude Macosa fabriek waar treinen werden gemaakt. Deze is afgebroken, op een deel van de structuur en de omringende muur na. De treinfabriek is naar Albuixech verplaatst en heet nu Stadler.

Sociópolis

De wijk Sociópolis is een duidelijk voorbeeld van een erfenis uit de onroerendgoedcrisis die tien jaar geleden in Spanje losbarstte. De Valenciaanse overheid presenteerde in 2003 een toonaangevend stedenbouwkundig project voor de stad: een nieuwe sociale en verantwoorde manier van stedenbouw in een wijk waarin toegankelijke woningen, parken, tuinen en sociale voorzieningen hand in hand gingen. Jarenlang bleef het project beperkt tot vier woontorens, maar vanaf vorig jaar is het plan nieuw leven ingeblazen zonder dat er veel is veranderd aan de basisgedachte.

Torre Miramar

De door velen genoemde 'uitkijkplaats zonder uitkijk' is de duurste rotonde van Spanje (dat wil zeggen het hele complex, inclusief het ondergrondse gedeelte, de rotonde, de uitkijktoren, tuin, etc.) en ligt aan de Avenida de Cataluña, daar waar je vanaf het noorden de stad binnenrijdt. Volgens degenen die de uitkijktoren hebben beklommen in de paar weken dat hij open was, is er niets bijzonders aan. Er zijn veel gebouwen net zo hoog als deze toren, maar geen enkel gebouw is zo controversieel als dit. Het bouwproject kostte tien miljoen euro meer dan begroot en wat overbleef was een enorme rotonde, die geen enkele overheid onder zijn hoede wil nemen. In 2009, bij de start van de America’s Cup, werd deze plek gezien als het symbool van vooruitgang. Nu is het eerder het symbool van overbodigheid.

Nuevo Mestalla

Dit grote project is een van de meest bijzondere verlaten delen van de stad. Het is een gedeeltelijk gebouwd voetbalstadion en bedoeld als vervanging voor het huidige stadion van Valencia CF, Estadio Mestalla. Het stadion heeft geleid tot allerlei vonnissen, boetes en discussies, maar men wilde het houden voor het honderdjarig bestaan van de voetbalclub. Vanwege de kosten bleek dit echter geen haalbare zaak. Dit modernste stadionproject van  Europa is meerdere keren aangepast en al met al lijkt het geheel nu meer op het terrein dat het in beslag neemt.

INSpanje.nl

Nieuws uit Spanje op woensdag 20 februari 2019
  • Adverteren
  • |
  • Contact
  • Voorpagina
  • Spanje
  • Costa Brava
  • Costa Blanca
  • Costa del Sol
  • MeerSpanje
  • Algemeen
  • Economie
  • Zorg & Welzijn
  • Cultuur
  • Zakennieuws
  • Forum
  • Evenementen
  • Columns
  • Facebook
  • Twitter
  • Linked In
  • Google +
  • RSS
  • Nieuwsbrief
Um gids voor het echte Spanje
 

CULTUUR

Onafgemaakte projecten in Valencia

Uitgegeven: maandag 18 juni 2018 11:43
Laatst gewijzigd: maandag 18 juni 2018 11:43

VALENCIA - Vaak staan ze symbool voor een grote geldingsdrang van topambtenaren of projectontwikkelaars. In heel Spanje zijn er talloze onafgebouwde (miljoenen)projecten te vinden. De regionale krant Las Provincias bracht zeven desolate plekken in de stad Valencia in beeld.

onafgebouwd Valencia
© Las Provincias

Hospital La Fe

ADVERTENTIE

In 2011 werd Hospital La Fe met een ongekende verhuisoperatie verplaatst naar de Boulevar Sur. Vanaf dat moment kreeg het oude gebouw geen aandacht meer. Inmiddels is het plan om het oude La Fe te moderniseren meerdere keren gewijzigd, is de vloer overwoekerd met onkruid en ziet het voormalige ziekenhuis er verwaarloosd uit. Deze zomer start de eerste fase van de geplande renovatie die niet voor eind 2020 zal zijn afgerond.

El Grao

Het oudste treinstation van Spanje (en het derde in de geschiedenis van de Spaanse spoorwegen) staat al sinds 1865 bij de ingang van de jachthaven van Valencia. Omdat het station niet meer wordt gebruikt, is het aanzienlijk achteruit gegaan. Adif, belast met de infrastructuur van de Spaanse spoorwegen, heeft inmiddels de pui opgeknapt. Maar de binnenkant is een ander verhaal. Niet ver daarvandaan ligt het station Nazaret, dat sinds een overstroming in 1957 niet meer wordt gebruikt. Op dit moment loopt er daarom geen enkele treinverbinding meer langs de kust van de stad en is men in afwachting van de nieuwe Lijn 10 van de metro.

Metrostation T2

Het voormalige metrostation T2 bevindt zich in dezelfde staat van verval en ligt midden in het centrum van de stad. Al zeven jaar nadat de werkzaamheden zijn stilgelegd, is het hart van de veelbesproken metrolijn onderwerp van veel zorg en discussies. Inmiddels zijn er danceparty’s gehouden, kunstzinnige projecten georganiseerd en waren er zelfs mensen die het ondergestroomde station hebben bevaren met opblaasbare rubber bootjes. Het huidige project van de eerdergenoemde Lijn 10 zal hier in principe geen oplossing voor bieden. Wel is de veiligheid verbeterd. Het is nu verboden er binnen te gaan. 

De oude Turia fabriek

De oude bierbrouwerij die in de twintigste eeuw decennialang aan honderden mensen in Valencia werk verschafte, is al enkele jaren aan zijn lot overgelaten. Een fragiel hek biedt de enige bescherming aan een fabriek waar ook al een keer brand is uitgebroken. Het gebouw zal in fases ontmanteld worden. Op enkele meters afstand ligt de oude Macosa fabriek waar treinen werden gemaakt. Deze is afgebroken, op een deel van de structuur en de omringende muur na. De treinfabriek is naar Albuixech verplaatst en heet nu Stadler.

Sociópolis

De wijk Sociópolis is een duidelijk voorbeeld van een erfenis uit de onroerendgoedcrisis die tien jaar geleden in Spanje losbarstte. De Valenciaanse overheid presenteerde in 2003 een toonaangevend stedenbouwkundig project voor de stad: een nieuwe sociale en verantwoorde manier van stedenbouw in een wijk waarin toegankelijke woningen, parken, tuinen en sociale voorzieningen hand in hand gingen. Jarenlang bleef het project beperkt tot vier woontorens, maar vanaf vorig jaar is het plan nieuw leven ingeblazen zonder dat er veel is veranderd aan de basisgedachte.

Torre Miramar

De door velen genoemde 'uitkijkplaats zonder uitkijk' is de duurste rotonde van Spanje (dat wil zeggen het hele complex, inclusief het ondergrondse gedeelte, de rotonde, de uitkijktoren, tuin, etc.) en ligt aan de Avenida de Cataluña, daar waar je vanaf het noorden de stad binnenrijdt. Volgens degenen die de uitkijktoren hebben beklommen in de paar weken dat hij open was, is er niets bijzonders aan. Er zijn veel gebouwen net zo hoog als deze toren, maar geen enkel gebouw is zo controversieel als dit. Het bouwproject kostte tien miljoen euro meer dan begroot en wat overbleef was een enorme rotonde, die geen enkele overheid onder zijn hoede wil nemen. In 2009, bij de start van de America’s Cup, werd deze plek gezien als het symbool van vooruitgang. Nu is het eerder het symbool van overbodigheid.

Nuevo Mestalla

Dit grote project is een van de meest bijzondere verlaten delen van de stad. Het is een gedeeltelijk gebouwd voetbalstadion en bedoeld als vervanging voor het huidige stadion van Valencia CF, Estadio Mestalla. Het stadion heeft geleid tot allerlei vonnissen, boetes en discussies, maar men wilde het houden voor het honderdjarig bestaan van de voetbalclub. Vanwege de kosten bleek dit echter geen haalbare zaak. Dit modernste stadionproject van  Europa is meerdere keren aangepast en al met al lijkt het geheel nu meer op het terrein dat het in beslag neemt.

© Mireille Jongen
  Vorige artikel Volgende artikel  

Overig Cultuur Nieuws

  • Nieuw record in Spaanse consumptie van avocado's
  • Mogelijk voetafdruk van Neanderthaler gevonden in Gibraltar
  • Grootste verzameling prehistorische schilderingen ontdekt in Galicië
  • Opnames comedy The Hustle met Anne Hathaway op Mallorca
  • Almería is de Spaanse Hoofdstad van de Gastronomie in 2019
  • Prado Museum Madrid meest gewaardeerde culturele instituut van 2018
  • Nieuwe prehistorische schilderingen van handen gevonden in Altamira
  • Beroemd restaurant elBulli gaat weer open in 2020
  • Málaga op shortlist van beste Europese bestemming
  • De lange arm van China reikt tot in het koninklijk theater in Madrid
  • Provincie Cádiz in de mode als vakantiebestemming
  • Spaanse experts vinden vroegste woningen mensheid in Jordanië
  • Uitbreiding Caminito del Rey wacht op toestemming wisselende regioregering
  • Prachtig Nederlands boek over Semana Santa vertaald in het Spaans
  • Twee Eurovelo fietsroutes komen door Spanje
  • Grot van Nerja viert zestigste verjaardag
  • Acht Spaanse stranden bij vijftig beste van Europa
  • Spanjaarden in gespannen afwachting prijzenregen van El Gordo
  • Guardia civil neemt 257 historische artefacten in beslag
  • Eerste transgender deelneemster Miss Universe verkiezingen is Spaans
  • Spaanse foodies opnieuw verontwaardigd over Britse uitvinding
  • Alles over spectaculaire ontsteking kerstverlichting in Málaga
  • Las tamborradas is nieuw Spaans werelderfgoed Unesco
  • Tweehonderdjarig jubileum museum Prado in Madrid
  • Sterrenregen voor Spanje in de Michelingids van 2019

Algemeen

Opnieuw zijn Spanje en Marokko in gesprek over een verbinding tussen de twee landen door de Straat van Gibraltar. Sinds de jaren dertig van de vorig eeuw wordt er met enige regelmaat gesproken over een brug of tunnel op die plek.

Top 5 Meest gelezen

  1. Overlast campers in Nerja
  2. Vliegveld Murcia al met 22 bestemmingen verbonden door 8 vliegmaatschappijen
  3. Met de trein van Spanje naar Marokko?
  4. Nieuwbouw Costa del Sol trekt vooral buitenlanders met gevulde portemonnee
  5. Hijskranen terug in Valencia

Algemeen

Donderdag heeft de Milieucommissie van het Europees Parlement gestemd voor het nieuwe gemeenschappelijk landbouwbeleid (PAC) tussen 2021 en 2027. Hierin is meer nadruk gelegd op milieubescherming en dierenwelzijn.

© 2019 inspanje.nl | voorpagina | disclaimer | colofon | adverteren | contact

Regio

  • Voorpagina
  • Spanje
  • Costa Brava
  • Costa Blanca
  • Costa del Sol
  • MeerSpanje

Categorie

  • Algemeen
  • Economie
  • Zorg & Welzijn
  • Cultuur
  • Zakennieuws
  • Forum
  • Evenementen
  • Columns

Overig

  • Disclaimer
  • Colofon
  • Adverteren
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • RSS