Onafgemaakte projecten in Valencia

door admin
Onafgemaakte projecten in Valencia

Hospital La Fe

In 2011 werd Hospital La Fe met een ongekende verhuisoperatie verplaatst naar de Boulevar Sur. Vanaf dat moment kreeg het oude gebouw geen aandacht meer. Inmiddels is het plan om het oude La Fe te moderniseren meerdere keren gewijzigd, is de vloer overwoekerd met onkruid en ziet het voormalige ziekenhuis er verwaarloosd uit. Deze zomer start de eerste fase van de geplande renovatie die niet voor eind 2020 zal zijn afgerond.

El Grao

Het oudste treinstation van Spanje (en het derde in de geschiedenis van de Spaanse spoorwegen) staat al sinds 1865 bij de ingang van de jachthaven van Valencia. Omdat het station niet meer wordt gebruikt, is het aanzienlijk achteruit gegaan. Adif, belast met de infrastructuur van de Spaanse spoorwegen, heeft inmiddels de pui opgeknapt. Maar de binnenkant is een ander verhaal. Niet ver daarvandaan ligt het station Nazaret, dat sinds een overstroming in 1957 niet meer wordt gebruikt. Op dit moment loopt er daarom geen enkele treinverbinding meer langs de kust van de stad en is men in afwachting van de nieuwe Lijn 10 van de metro.

Metrostation T2

Het voormalige metrostation T2 bevindt zich in dezelfde staat van verval en ligt midden in het centrum van de stad. Al zeven jaar nadat de werkzaamheden zijn stilgelegd, is het hart van de veelbesproken metrolijn onderwerp van veel zorg en discussies. Inmiddels zijn er danceparty’s gehouden, kunstzinnige projecten georganiseerd en waren er zelfs mensen die het ondergestroomde station hebben bevaren met opblaasbare rubber bootjes. Het huidige project van de eerdergenoemde Lijn 10 zal hier in principe geen oplossing voor bieden. Wel is de veiligheid verbeterd. Het is nu verboden er binnen te gaan. 

De oude Turia fabriek

De oude bierbrouwerij die in de twintigste eeuw decennialang aan honderden mensen in Valencia werk verschafte, is al enkele jaren aan zijn lot overgelaten. Een fragiel hek biedt de enige bescherming aan een fabriek waar ook al een keer brand is uitgebroken. Het gebouw zal in fases ontmanteld worden. Op enkele meters afstand ligt de oude Macosa fabriek waar treinen werden gemaakt. Deze is afgebroken, op een deel van de structuur en de omringende muur na. De treinfabriek is naar Albuixech verplaatst en heet nu Stadler.

Sociópolis

De wijk Sociópolis is een duidelijk voorbeeld van een erfenis uit de onroerendgoedcrisis die tien jaar geleden in Spanje losbarstte. De Valenciaanse overheid presenteerde in 2003 een toonaangevend stedenbouwkundig project voor de stad: een nieuwe sociale en verantwoorde manier van stedenbouw in een wijk waarin toegankelijke woningen, parken, tuinen en sociale voorzieningen hand in hand gingen. Jarenlang bleef het project beperkt tot vier woontorens, maar vanaf vorig jaar is het plan nieuw leven ingeblazen zonder dat er veel is veranderd aan de basisgedachte.

Torre Miramar

De door velen genoemde ‘uitkijkplaats zonder uitkijk’ is de duurste rotonde van Spanje (dat wil zeggen het hele complex, inclusief het ondergrondse gedeelte, de rotonde, de uitkijktoren, tuin, etc.) en ligt aan de Avenida de Cataluña, daar waar je vanaf het noorden de stad binnenrijdt. Volgens degenen die de uitkijktoren hebben beklommen in de paar weken dat hij open was, is er niets bijzonders aan. Er zijn veel gebouwen net zo hoog als deze toren, maar geen enkel gebouw is zo controversieel als dit. Het bouwproject kostte tien miljoen euro meer dan begroot en wat overbleef was een enorme rotonde, die geen enkele overheid onder zijn hoede wil nemen. In 2009, bij de start van de America’s Cup, werd deze plek gezien als het symbool van vooruitgang. Nu is het eerder het symbool van overbodigheid.

Nuevo Mestalla

Dit grote project is een van de meest bijzondere verlaten delen van de stad. Het is een gedeeltelijk gebouwd voetbalstadion en bedoeld als vervanging voor het huidige stadion van Valencia CF, Estadio Mestalla. Het stadion heeft geleid tot allerlei vonnissen, boetes en discussies, maar men wilde het houden voor het honderdjarig bestaan van de voetbalclub. Vanwege de kosten bleek dit echter geen haalbare zaak. Dit modernste stadionproject van  Europa is meerdere keren aangepast en al met al lijkt het geheel nu meer op het terrein dat het in beslag neemt.

Dit vind je misschien ook leuk