De Hyperloop: het vervoer van de toekomst in Spanje

door admin
De Hyperloop: het vervoer van de toekomst in Spanje

Een enkele reis van Madrid naar Barcelona in dertig minuten. De Hyperloop zou daarmee het perfecte alternatief zijn voor het vliegtuig. Futuristische buizen die van stad naar stad lopen zijn het toekomstbeeld van Spanje. In een oud teststation van Adif wordt het nieuwe testcentrum voor de Hyperloop gebouwd.  

Wat is de Hyperloop eigenlijk?

Honderd jaar geleden werd al nagedacht over het vervoermiddel van de toekomst. Er werd gefantaseerd over futuristische vacuümtreinen die door lucht in een buis werden voortgeduwd. Later ontwierp Boris Weinberg uit Sint Petersburg een systeem waarin je door magneten in capsules wordt voortgeduwd waardoor er bijna geen sprake is van wrijving.

In 2013 blies de Zuid-Afrikaan Elon Musk het project weer nieuw leven in en zette twee jaar later de internationale wedstrijd ‘Hyperloop Pod Competition’ op waarbij universiteiten over de hele wereld hun ideeën konden inbrengen. Tijdens een van deze competities over het uiterlijk van de Hyperloop won een vijftal studenten van de Politécnica Universiteit van Valencia met hun ontwerp en bepaalde daarmee het uiterlijk van de trein.  

Organisch ontwerp

Tijdens het verplaatsen van de Hyperloop moet sprake zijn van zo min mogelijk frictie om een zo hoog mogelijke snelheid te bereiken. De enige momenten waarop de Hyperloop energie moet verbruiken is om van stilstand naar topsnelheid te gaan en tijdens het remmen. Doordat de trein in een capsule wordt vervoerd, is er verder nauwelijks sprake van energieverbruik.

De benodigde energie komt van batterijen die opgeladen worden door zonnepanelen. Door gebruik te maken van magneten die de capsule voortduwen is er nauwelijks ruimte voor lucht in de buizen waardoor ook bijna geen wrijving kan ontstaan en dus topsnelheden van bijna 1.200 kilometer per uur bereikt kunnen worden.    

Onderscheidend idee uit Valencia

De Valenciaanse studenten kwamen met het idee om de capsule van bovenaf voort de duwen. Dit heeft als voordeel dat de capsule stabieler in de buis ligt waardoor een hogere snelheid in bochten bereikt kan worden en minder energie verbruikt wordt dan wanneer de magneten de capsule van onderaf voortduwen.

Begin 2017 is men gestart met het bouwen van de eerste passagierscapsule. In Baltimore is men begonnen om de eerste echte versie van de Hyperloop te bouwen. Nu is de cirkel weer rond nu de studenten uit Valencia het ontwerp hebben bedacht en een waar experimenteer centrum in Spanje zal komen.

Dit vind je misschien ook leuk