Historische daling consumptie in Spanje

door admin
Historische daling consumptie in Spanje

Tot april was maart de maand met de grootste daling ooit van de consumptieve bestedingen in Spanje. Die maand was het begin van de corona-uitbraak in Spanje en de lock down vanaf de 14e. De daling in april is het drievoudige van die ten tijde van de crisis van de Lehman Brothers. De verwachting is nu dat de bestedingen vanaf mei weer licht zullen toenemen door de effecten van de versoepelde maatregelen van het de-escalatieplan, hoewel het eveneens ingestorte toerisme ook een grote nadelige invloed heeft op de Spaanse detailhandel. 

De kleding en schoenenindustrie heeft de daling van de vraag het ergst gemerkt, gevolgd door de sector van elektronische apparaten. Winkels in deze sectoren verkochten geen ‘essentiële producten’ en moesten hun deuren sluiten. De daling in textiel was 81 procent ten opzichte van de cijfers in april 2019 en de vraag naar huishoudelijke producten daalde met 59,1 procent. 

Het meest hebben kleine buurtwinkels onder de lock down periode te lijden gehad. Die moesten van de ene op de andere dag dicht en beschikten ook niet over de capaciteit en de middelen om hun producten online aan de man te brengen. Winkels in overdekte winkelcentra zagen de vraag met 48,6 procent dalen. 

Dit vind je misschien ook leuk