Spaanse musea registreerden in 2020 omzetdaling van ruim 80 procent

door admin
Spaanse musea registreerden in 2020 omzetdaling van ruim 80 procent

Tussen maart en november 2020 daalde het aantal verkochte entreekaarten in de musea met 81 procent ten opzichte van dezelfde periode in het jaar daarvoor. Dat blijkt uit een onderzoek dat het Observatorium voor Spaanse Musea uitvoerde naar de impact van de covid-19-pandemie op de musea in Spanje. 

In januari dit jaar publiceerde het ministerie van Cultuur en Sport al de voorlopige cijfers uit dit onderzoek. Toen werd nog een daling van ruim 63 procent vermeld ten opzichte van 2019 (1.058.918 versus 2.905.337 bezoekers). Hoewel het percentage uiteindelijk naar boven moest worden bijgesteld, was de terugval in de zomermaanden juni, juli en augustus met 73 procent iets minder groot. 

Door het wegblijven van toeristen en scholieren kwamen er relatief veel bezoekers afkomstig uit de eigen regio’s van de musea. Een aantal lokale musea ontving daardoor in de periode tussen juni en november vorig zelfs meer bezoekers dan normaal. Hoeveel meer precies is niet bekend. 

Meerderheid musea heeft normale activiteiten hervat

68 procent van de Spaanse musea is inmiddels weer met de normale activiteiten gestart, zij het in de meeste gevallen in aangepaste vorm. Zo geeft 49 procent aan ten minste 75 procent van de geplande tentoonstellingen uit te stellen of annuleren. Over het huidige bezoekersaantal hebben de musea desondanks niet te klagen, want 55 procent geeft aan zeker 75 procent van het toegestane bezoekersaantal te ontvangen; voor 37 procent van de musea is dat zelfs 100 procent. Ook hebben de meeste musea die over een bibliotheek of archief beschikken deze faciliteiten weer kunnen opstellen voor het publiek. 

Pandemie heeft voor digitalisering gezorgd

Volgens het onderzoeksrapport hebben de musea tijdens de lockdown en de periode daarna hard gewerkt aan hun digitalisering. Via het internet is het contact behouden met het publiek en zijn websites en sociale media gebruikt voor promotiecampagnes. Concreet heeft 68 procent van de Spaanse musea meer informatie op de eigen website, sociale media en overige platforms gedeeld. 86 procent van de musea zag het aantal volgers op de sociale media-accounts sinds de pandemie toenemen.

Meeste vaste arbeidskrachten behouden hun baan

Wat de impact van de pandemie op de personele bezetting betreft, geeft 78 procent van de musea aan dat deze geen invloed heeft gehad op het vaste personeel; 55 procent geeft aan dat ook arbeidskrachten met een tijdelijk contract hun baan hebben behouden. Voor 34 procent van musea heeft de pandemie voor het ontslag van tijdelijk personeel gezorgd.  

Bekijk ook: 

Museo del Prado in Madrid

Museo Reina Sofía in Madrid

Museo Thyssen Bornemisza in Madrid

Teatro-Museo Dalí in Figueres;

Museo Carmen Thyssen in Málaga;

Museo de Bellas Artes in Sevilla;

Museo Picasso in Málaga;

Museo Guggenheim Bilbao;

Het IVAM in Valencia;

Casa de Pilatos in Sevilla.

Dit vind je misschien ook leuk