Maximumsnelheid naar 100 km per uur om energie te besparen

door admin
Maximumsnelheid naar 100 km per uur om energie te besparen

Meer veranderingen in het gedrag van de samenleving zijn nodig om energie te besparen en het agentschap roept overheden op tot een massale uitrol van laadinfrastructuren en steun voor een versnelde uitrol van elektrisch rijden.

Het doel van CO2-neutraliteit met netto nul-emissies tegen 2050 is te traag, schrijft het International Energy Agency in zijn rapport “World Energy Outlook”. Het is een van de meest erkende jaarlijkse studies in de sector.

Het Agentschap vraagt overheden bovendien om de investeringen in hernieuwbare energie en de infrastructuur ervan in het volgende decennium te verdrievoudigen. 

Transport

In zijn analyse worden voor verschillende sectoren ideeën aangeboden om dit milieudoel te bereiken. Op het gebied van transport is het IEA van mening dat het wereldwijd (niet alleen wegvoertuigen, maar ook treinen, vliegtuigen en schepen) niet op schema ligt om tegen 2050 netto nul-emissies te bereiken.

Volgens het IEA is de transportsector van alle industriële sectoren het meest afhankelijk van fossiele brandstoffen (niet de meest vervuilende, dat is verreweg de opwekking van elektriciteit door het intensieve gebruik van steenkool) en die door de toename van de wereldvraag de laatste jaren voor een grotere toename van de CO2-uitstoot heeft gezorgd.

Voorstellen

Maar het is het gedeelte van de voorstellen dat meer aanwijzingen geeft over wat er van fabrikanten, sociale agenten, overheden en natuurlijk gebruikers wordt verwacht. 

Een van de eerste voorstellen zou de implementatie zijn van strikte maatregelen voor voertuigefficiëntie. Deze zouden gepaard moeten gaan met regulering op de tweedehandsmarkt van de meest vervuilende modellen in opkomende economieën en markten. 

Overheden moeten de eis voor brandstofbesparingsnormen versterken, onder meer door het stimuleren van “veranderingen in het gedrag van de samenleving” om zo de vraag naar brandstof te verminderen.

Benzine- en dieselauto’s zullen in 2030 80 procent van de auto’s uitmaken en maatregelen om het gebruik ervan te beperken hebben een aanzienlijke en onmiddellijke impact op hun uitstoot. Het gebruik van thermiek in steden zou tegen 2030 op de meeste plaatsen moeten zijn verminderd.

De maximumsnelheid zou teruggebracht moeten worden tot 100 km per uur en bestuurders moeten het gebruik van de airconditioning matigen om het brandstofverbruik te helpen verminderen. Het IEA legt uit dat deze maatregelen “veranderingen in sociaal gedrag en acceptatie” nodig hebben. Het waarschuwt ook dat om in 2050 hetzelfde niveau van emissiereductie te bereiken zónder deze gedragsveranderingen, vanaf 2026 100 procent van de verkoop van nieuwe auto’s elektrisch of waterstof moet zijn, vergeleken met de 5 procent van vandaag.

Maar het vraagt ​​ook:

Ondersteuning van beleid en versnelde implementatiedoelstellingen voor elektrische voertuigen.

Roept regeringen op om een ​​massale uitrol van laadinfrastructuur tot stand te brengen en verzoekt tegen 2030 het wereldwijde doel te bereiken om 40 miljoen snelladers en 18.000 geïnstalleerde waterstoftankstations te bereiken.

Koolstofarme voedingen voor havens en luchthavens. Het Agentschap zegt dat minder dan 5 procent van alle luchthavens 90 procent van de internationale vluchten afhandelt en dat de 20 grootste havens ter wereld meer dan de helft van de vrachtdistributie ter wereld voor hun rekening nemen. Daarom is er een grote kans om de uitstoot te verminderen door de inspanningen te concentreren.

Dit vind je misschien ook leuk