
Het internationaal promoten van de "flamenco Madrileño" is een initiatief van het ministerie van Cultuur, Toerisme en Sport van de Gemeenschap van Madrid en de vereniging Madrid Flamenco Tablaos. Het moet voor iedereen duidelijk worden dat flamenco in de regio een hoogwaardige culturele optie is.
ADVERTENTIE
Tablaos flamencos in Greater-Madrid
'Tablaos flamencos in Greater-Madrid' zal het merk zijn dat flamenco-tablaos (de zalen waar flamenco-optredens worden georganiseerd) verbindt met de regio Madrid als bestemming en met het internationale toeristische merk van "Groot-Madrid".
De Spaanse hoofdstad wil worden beschouwd als de "wereldhoofdstad van de flamenco" en wordt zo de grootste referentie van het culturele aanbod van het muziekgenre in Spanje.
Flamenco als immaterieel cultureel erfgoed
"Flamenco werd op 16 november 2010 door UNESCO erkend als immaterieel cultureel erfgoed en het flamenco-aanbod van de tablaos van Madrid vormt een essentieel en uniek cultuurgoed dat een buitengewone kwaliteit bereikt in onze regio", bevestigt de regio Madrid in de samenwerkingsovereenkomst tussen instellingen.
De regio acht het van essentieel belang om deel te nemen aan projecten die een toegevoegde waarde geven aan de toeristische sector, die de uitgaven voor accommodatie verhogen en die erin slagen de industrie nieuw leven in te blazen.
Bron van algemeen belang in de stad
De flamenco-tablaos zijn sinds 2020 uitgeroepen tot activa van algemeen belang in de hoofdstad. Deze beslissing is genomen om de sector te beschermen tegen het uitbreken van de pandemie. De meeste tablaos in Madrid waren zo klein dat shows er onmogelijk winstgevend konden zijn met een beperkte capaciteit.
Bekijk ook: Vrees voor sluiting van alle flamenco tablaos in Madrid door coronacrisis
Investering van 300.000 euro
Om Madrid als flamenco-hoofdstad op de kaart te zetten, trekt de regionale overheid meer dan 300.000 euro uit. Dit bedrag wordt tussen 2022 en 2023 besteed aan de verschillende taken die nodig zijn om het nieuwe platform te promoten. Bijna 86.000 euro zal worden gebruikt om 20 informatieve video's te maken over de culturele waarde van flamenco en 45.000 euro gaat naar de ontwikkeling van een website, naast andere marketingacties.
Bekijk ook: Wereldwijde promotie moet flamenco uit het slop trekken