Spanje onderzoekt 7 low-cost vliegmaatschappijen vanwege handbagagebeleid

door admin
Spanje onderzoekt 7 low-cost vliegmaatschappijen vanwege handbagagebeleid

Deze maatschappijen riskeren boetes die vier tot zes keer de onrechtmatig behaalde winst kunnen bedragen, of tot 4% van hun omzet. Het onderzoek wordt uitgevoerd door de Subdirectie Inspectie en Sanctieprocedure en richt zich specifiek op praktijken waarbij passagiers extra kosten moeten betalen voor het meenemen van handbagage aan boord of voor het selecteren van een specifieke stoel, zelfs in het geval van minderjarigen of afhankelijke personen.

De afgelopen jaren is het aantal luchtvaartmaatschappijen dat een extra vergoeding vraagt ​​voor het meenemen van een handbagage gestaag gegroeid: alleen een tas of rugzak met een inhoud van ongeveer 30 liter mag je gratis meenemen.

Extra’s rekenen voor doorgaans “noodzakelijke” diensten

Het is het ministerie een doorn in het oog dat de bedrijven “extra’s” in rekening brengen voor diensten die doorgaans als “noodzakelijk en essentieel” worden beschouwd tijdens het reizen, aldus staat in het persbericht

Lees ook: Ryanair krijgt boete voor rekenen van kosten voor handbagage in cabine

Praktijken mogelijk “misleidend of oneerlijk”

Het ministerie van Consumentenzaken maakt gebruik van zijn nieuwe bevoegdheden om op te treden tegen grootschalige fraude. Daarom onderzoekt het nu of dergelijke handelspraktijken van low-cost luchtvaartmaatschappijen als “misleidend of oneerlijk” kunnen worden beschouwd en in strijd zijn met de consumentenwetgeving.

“Bevoorrechte positie” op online vergelijkingswebsites

Bovendien onderzoeken de ambtenaren of luchtvaartmaatschappijen door middel van prijssegmentatie mogelijk een “bevoorrechte positie” innemen op online vliegzoekmachines en vergelijkingswebsites. Daar tonen ze immers prijzen die “veel lager” zijn dan wat de consument uiteindelijk bij de transactie daadwerkelijk betaalt.

Miljoenen passagiers

Volgens het ministerie hebben de onderzochte luchtvaartmaatschappijen – er zijn geen namen genoemd – gezamenlijk een marktaandeel van meer dan 30%, zowel binnen als buiten Europa, waardoor ze invloed uitoefenen op de boekingen van miljoenen passagiers.

Mogelijke sancties

De onderzochte gedragingen worden beschouwd als vermoedelijke ernstige overtredingen die beboet kunnen worden met bedragen variërend van 10.000 tot 100.000 euro. Deze boetes kunnen echter verhoogd worden tot vier tot zes keer de onrechtmatig behaalde winst, of tot 4% van de omzet, als deze praktijken algemeen worden vastgesteld binnen de Europese Unie.

Lees ook: Ryanair vraagt geld om typische taartjes uit Mallorca mee aan boord te nemen

Dit vind je misschien ook leuk