
Die komt van een rokerige stem uit de mond van Peter Dinklage, de acteur die Tyrian Lannister vertolkte in de hitserie Games of Thrones. Maar dat zie je pas op het laatst. "Dit is geen advertentie, het is een waarschuwing", zo begint hij, terwijl op het beeld een bol vuur explodeert. "Ik ken een plek, een plek die je in duizend stukjes zal breken, die zal doordringen tussen de scherven en daar voor altijd zal blijven. Ren! Ren!” Ondertussen klinken de doordringende tonen van de trompetten die ook tijdens de Semana Santa-vieringen in Andalusië te horen zijn.
“Neem een appartement in Berlijn, blijf van hen weg. Blijf weg van Lorca [de dichter], Paco [de gitarist], Picasso. Vraag niet om Lola [Flores]. Luister niet naar de dichters die hier geweest zijn. Ai, enorm paard. Ai, pijn van de sneeuw. Ai, Ai!" En de laatste kreet gaat over in een schreeuw terwijl ook de muziek lijkt te exploderen. Lannister gaat verder: "Maar als het ondanks alles bij je opkomt om Andalusië te bezoeken. Zeg dan niet dat ik je niet heb gewaarschuwd." Dan komt de acteur in beeld: "Pas op voor de 'Andalusian crush’."
Nieuw beeld van Spaanse regio
In deze op zijn minst opvallende toeristische promotiecampagne "Andalusian Crush" heeft het publieke bedrijf voor Toerisme en Sport in samenwerking met Ogilvy Madrid, een nieuw beeld van deze Spaanse regio gecreëerd. Het initiatief maakt deel uit van een grootschalige reclamecampagne van 32 miljoen euro die in mei door de regionale regering werd gelanceerd. De makers hopen er het imago van Andalusië mee te herdefiniëren en de unieke culturele ervaringen die het te bieden heeft te benadrukken.
Onuitwisbare indruk
De kern van de campagne is het idee dat Andalusië een onuitwisbare indruk achterlaat bij bezoekers en een blijvende emotionele impact heeft. Met een budget van 5,6 miljoen euro voor het creatieve aspect, wil Ogilvy Madrid de rijke cultuur van Andalusië - van muziek en poëzie tot kunst en architectonisch erfgoed - op de voorgrond plaatsen.
Het culturele aanbod van Andalusië
Arturo Bernal, de Raadsman voor Toerisme, Cultuur en Sport, benadrukte tijdens de lancering in het Alfonso XIII hotel in Sevilla dat het tijd was om de identiteit van Andalusië opnieuw te overdenken en af te stappen van het conventionele beeld dat tot dusver internationaal werd uitgedragen. De campagne viert het culturele "extra" van Andalusië, een erfenis van een diversiteit aan kunstenaars en beschavingen die de regio tot een ongeëvenaarde bestemming maken.
Speciaal gecreëerde typografie
Met een baanbrekende esthetiek en innovatieve audiovisuele technieken brengt de campagne hulde aan lokale en internationale iconen zoals Federico García Lorca en Pablo Picasso, en maakt hen tot ambassadeurs van Andalusië op het wereldtoneel. Een speciaal gecreëerde typografie, geïnspireerd door manuscripten van de verschillende culturen die in Andalusië hebben geleefd, draagt bij aan de rijke culturele expressie van de campagne.
Video gericht op Generatie Z en nieuwe markten
"Andalusian Crush" mikt op het aantrekken van nieuwe markten, zoals Generatie Z en het versterken van de positie op de markten in Noord-Amerika, Azië en de Pacific. Er zijn meer dan 800 communicatieacties gepland, waaronder buitenreclame in steden zoals Londen, New York en Miami, en prominente locaties in Mexico, Canada, Japan en China.
De campagne zal breed uitgerold worden via televisie, radio, pers, digitale media, sociale netwerken en outdoor reclame, met een visuele kracht die de emotionele ervaring van bezoekers aan iconische Andalusische locaties weerspiegelt.
Andalusië hoopt met deze strategische en creatieve zet haar toeristische aantrekkingskracht wereldwijd te versterken en een nieuwe generatie reizigers te betoveren met haar rijke culturele aanbod.
Verdeelde reacties
Op sociale media regent het al reacties van trotse Andalusiërs die variëren van enthousiasme over het vernieuwende karakter van de video tot afwijzing omdat specifieke plekken waar Andalusië om is niet in beeld komen.
Lees ook: Andalusië zet in op aantrekken van vermogende Amerikanen