Tolvrij maken van snelwegen kost Spanje 2,5 miljard euro

door admin
Tolvrij maken van snelwegen kost Spanje 2,5 miljard euro

Voor welk beheermodel er vervolgens zal worden gekozen is nog niet duidelijk. Het eerste contract dat vervalt is dat van de AP-1 tussen Burgos en Armiñon, op 30 november a.s. Vervolgens gaat het tot 2021 om nog eens acht snelwegen, goed voor ongeveer een derde van het hele netwerk van tolwegen.

Kosten voor de overheid lopen op

Het debat blijft niet beperkt tot het economisch werkveld, aangezien de overname van het beheer van de tolwegen de Spaanse staatskas de komende vier jaar ongeveer 450 miljoen euro per jaar gaat kosten. Dit blijkt uit berekeneningen van Seopan, de Spaanse organisatie van bedrijven voor constructie en infrastructuur. Dit cijfer loopt op  tot 1 miljard euro per jaar als de tolheffing over alle Spaanse snelwegen vervalt.

Tolheffing op snelwegen zorgt in Spanje voor verdeeldheid. Dit terwijl het Spaanse tolwegnetwerk slechts 18% uitmaakt van alle wegen. Dat is weinig ten opzichte van andere landen in Europa. In 25 landen is het wegennet waar tol wordt geheven groter. Spanje loopt alleen voor Cyprus, Estland, IJsland, Malta, Liechtenstein en Montenegro. De meeste Europese landen heffen met 100% vijf keer zo veel tol op hun snelwegennetwerk als Spanje. Alleen Italië en Frankrijk hebben een lager percentage van circa 80% en Ierland heeft ongeveer 40%. 

Volgens Seopan is het verschil is meer dan belangrijk: Spanje loop hierdoor een substantieel geldbedrag mis dat aan andere posten kan worden uitgeven. Als Spanje op het tolvrije snelwegennetwerk de beheermodellen en bestaande financiering van de EU gaat toepassen, stijgen de overheidskosten per jaar met ongeveer 2,5 miljard euro, vanwege kosten voor onderhoud van snelwegen en belastingcompensatie.

Het voorstel van Seopan

Seopan is een groot voorstander van het handhaven van tolheffing op de autosnelwegen die binnenkort vrijvallen. Daarom heeft de organisatie aan het Ministerie van Verkeer en Waterstaat een voorstel gedaan voor de AP-1 tussen Burgos en Armiñón, waarvan het contract met Itínere op 30 november a.s. afloopt. Seopan pleit voor subsidies voor mensen die in het gebied van de betreffende tolweg wonen. Dit omdat 30 tot 50% van de voertuigen over deze weg in bepaalde jaargetijden uit het buitenland komen.

Lees ook: Redding Spaanse tolwegen kost Spanje minstens 3,5 miljard euro

Dit vind je misschien ook leuk