Spaanse havens investeren om concurrentie met Rotterdam aan te gaan

door admin
Spaanse havens investeren om concurrentie met Rotterdam aan te gaan

De laatste grote havenwerken werden twintig jaar geleden uitgevoerd. Miljarden euro’s werden uitgegeven om oppervlakte op de zee te winnen. Toen kwam de crisis en werden de uitbreidingswerkzaamheden gestaakt. Nu het handelsverkeer via zee langzaam maar gestaag weer toeneemt en de recessie achter de rug is, overwegen Barcelona en Valencia hun terminals alsnog aan te passen aan de toegenomen vraag. 

Valencia neemt het voortouw en bouwt een terminal voor 1,2 miljard euro. Als deze klaar is, is de capaciteit twee keer zo groot en komt dichtbij  Noord-Europese havens zoals Rotterdam. Grote scheepvaartbedrijven willen hun ladingen lossen op de plaatsen die financieel gezien het gunstigst zijn, zodat havens steeds meer moeten concurreren. 

De havens die het afgelopen jaar het meest groeiden in Spanje zijn die van Algeciras, Valencia en Barcelona. Deze drie bevinden zich bij de tien grootste Europese havens waar het gaat om het laden en lossen van containers. Valencia heeft nu ruimte voor 7,5 miljoen containers van het standaardformaat (TEU is daarvan de Engelse afkorting). Van de drie belangrijkste terminals in Valencia draaien er twee op hun maximale capaciteit. Als voorts rekening wordt gehouden met het ritme van de groei op jaarbasis duurt het zes tot acht jaar om op 85 procent van de bezetting te komen, zo liet de president van de Valenciaanse havenautoriteit, Aurelio Martínez weten. 

Volgens hem is er vanuit de scheepvaart veel interesse in Valencia voor in- en export en internationale doorvoer. Daarom werd op 23 november de uitbreiding goedgekeurd. In maart 2019 begint de openbare aanbesteding en men hoopt dat de werkzaamheden in de zomer volgend jaar van start kunnen gaan. 

Barcelona

De haven van Barcelona onderging tussen 2000 en 2014 een grote uitbreiding met een investering van 4 miljard euro en is een onderzoek gestart naar de bouw van een derde vrachtterminal en de zuidelijke kade. ‘We moeten erover na gaan denken omdat werkzaamheden in de haven ver vooruit gepland moeten worden’, zo melden bronnen in de haven. Ook in Barcelona zitten twee terminals bijna op hun maximale capaciteit. 

Algeciras

Algeciras is wat containerverkeer de belangrijkste haven van Spanje en beschikt over 37 hectare waaronder een deel van de overheid. Een dok van 680 meter wordt met 130 meter verlengd. De uitbreidingen van de terminals hier bevinden zich, net als die in Barcelona, nog in zeer vroege fase al kunnen deze versneld tot stand komen onder druk van de geplande uitbreiding van de haven van Tanger in Marokko aan de overkant van de Straat van Gibraltar. 

Bilbao

In het noorden van Spanje is de haven van Bilbao al sinds 1992 bezig langzaam uit te breiden. Tot nu toe werd er al 1 miljard euro geïnvesteerd in uitbreidingen in de zone die bekendstaat als Abra Exterior. Bilbao is meer gericht op de scheepvaart op de Atlantische Oceaan en bevindt zich op 87 procent van de beschikbare capaciteit. Daarom wordt er een nieuw dok gebouwd. De eerste fase wordt in 2019 afgerond. Hier werden 334.000 meter gewonnen op de zee en ruim een kilometer meer ruimte voor schepen om aan te leggen. 

Dit vind je misschien ook leuk