Spaanse mobiele telefoniemarkt bijna verzadigd

door admin
Spaanse mobiele telefoniemarkt bijna verzadigd

Dit zijn enkele uitkomsten van het onderzoek ‘La sociedad digital en España 2019’ dat is uitgevoerd door Fundación Telefónica. Daaruit blijkt onder andere ook dat mobiele telefonie wereldwijd nog steeds de meest gebruikte dienst is binnen de telecommunicatie. Het onderzoeksrapport meldt een zorgwekkende ontwikkeling in Spanje, namelijk dat de technologische vaardigheden van de Spanjaarden achterblijven bij het Europees gemiddelde. 

Meer aanbod dan vraag leidt tot verzadiging

Tussen 2013 en 2018 groeide de Spaanse mobiele telefoniemarkt met 2,8%, versus 9,3% in de vijf jaar daarvoor. Een verklaring moet volgens het onderzoek van Telefónica worden gezocht in de verhouding tussen het aantal consumenten en het aantal beschikbare telefoonlijnen. Het gegeven dat er veel meer lijnen dan consumenten zijn, heeft voor een afname van de groei gezorgd. Een vergelijkbare verzadiging doet zich voor op de smartphonemarkt: in de eerste vier maanden van 2019 werden wereldwijd bijna 311 miljoen smartphones verkocht. Dat was 6,6% minder dan dezelfde periode van het jaar daarvoor en het zesde achtereenvolgende trimester waarin sprake was van een negatieve groei. 

Smartwatch en draadloze headset steeds populairder

Voor de zogeheten wearables, waarvan de draadloze headsets en smartwatches het populairst zijn blijkt nog voldoende afzetmarkt te zijn. In de eerste vier maanden van 2019 was de verkoop van digitale wearables liefst 55,2% hoger dan in de vergelijkbare periode uit het jaar daarvoor. Na een stagnerende groei in 2018, lijken ook de virtual realitybrillen in 2019 weer aan populariteit te winnen: de verkoop steeg dat jaar met 28,8% ten opzichte van 2018. Ook het communiceren met apparaten wordt steeds normaler. Volgens het Telefónica-onderzoek praat 40% van de Spanjaarden wel eens met een apparaat zoals een smartspeaker. In het tweede trimester van 2019 werden 55,4% meer smartspeakers verkocht dan in dezelfde periode van 2018. Hoe de digitale markt zich in de toekomst gaat ontwikkelen is vooralsnog moeilijk te voorspellen. 

Connectiviteit heeft hoe dan ook voor een steeds grotere groep mensen meer prioriteit gekregen, daaraan heeft de coronacrisis zeker bijgedragen. Uit het onderzoek van Telefónica blijkt dat het vertrouwen dat de Spanjaarden hebben in het internet in de afgelopen jaren toeneemt: 42% van de internetgebruikers geeft aan veel vertrouwen te hebben. Als het gaat om het doorgeven van persoonlijke gegevens, daalt dit vertrouwen echter aanzienlijk naar 20,7%. 

Bedrijven onvoldoende gedigitaliseerd

Uit het onderzoek blijkt verder dat twee van de drie kleine en middelgrote Spaanse bedrijven achterlopen in hun digitaliseringsproces. Een proces dat, zeker zoals nu gebleken is tijdens de coronacrisis, onmisbaar is voor het uitvoeren van de bedrijfsactiviteiten. Bedrijven met een goede digitale infrastructuur, zijn tijdens de coronacrisis beter in staat gebleken overeind te blijven dan bedrijven met een slechte digitale infrastructuur. Datzelfde geldt voor digitale vaardigheden: Spanjaarden die digitaal vaardig zijn, waren beter in staat om thuis te werken of thuis onderwijs te blijven volgen.  

Een investering in de digitale technologie zou in Spanje kunnen leiden tot een groei van 1,8% van het bpp in 2025. Bovendien is verdergaande digitalisering onmisbaar bij de wederopbouw van de economie na covid-19 en het creëren van nieuwe banen.

Digitalisering moet sociale uitsluiting voorkomen

Meer dan de helft van alle Spanjaarden tussen de 17 en 74 jaar oud beschikt over basale digitale vaardigheden. 14,5% van de Spanjaarden shopt nooit online of regelt administratieve zaken nooit online omdat ze niet weten hoe dat moet. Het rapport wijst erop dat een gemis aan digitale vaardigheden kan leiden tot sociale uitsluiting en dat educatie op dit gebied van groot belang is. 

Dit vind je misschien ook leuk