Spanjaarden gaven in mei en juni weer meer geld uit

door admin
Spanjaarden gaven in mei en juni weer meer geld uit

Met de stijgende verkoopcijfers van de afgelopen maanden blijft de maand juni nog maar 5% achter vergeleken bij juni van het vorig jaar. Hoewel consumenten nog steeds minder geld uitgeven dan voor de coronacrisis, laten de cijfers een duidelijk herstel zien vanaf het begin van de de-escalatiefasen. Dat is van groot belang, omdat de vraag van consumenten naar goederen en diensten de voornaamste motor is voor het bruto binnenlands product en de toegenomen vraag een positief signaal voor het economisch herstel betekent. 

Als gekeken wordt naar de prijs van goederen en diensten is er nog een verschil van 6,3% ten opzichte van juni 2019. Met name in de sectoren die het hardst getroffen zijn door de coronacrisis, zagen bedrijven zich genoodzaakt hun prijzen te laten zakken. Ook heeft de gekelderde brandstofprijs bijgedragen aan de daling van 6,3% ten opzichte van het vorig jaar. 

Herstel kledingsector

De enige sector die sinds de de-escalatiefasen niet profiteert van stijgende verkoopcijfers is de voedingsmiddelenindustrie, vermoedelijk hangt dit samen met de heropening van de bars en restaurants in Spanje. De grootste verkoopstijging deed zich voor bij goederen voor persoonlijke verzorging, waaronder kleding en persoonlijke hygiëne worden gerekend. In juni steeg de verkoop met liefst 90%, nadat tijdens de noodtoestand de verkoopcijfers dramatisch waren gekelderd. Ondanks de stijging van 90%, blijft deze sector nog 23% achter vergeleken met juni 2019. 

Geen crisis voor huishoudelijke productensector

Ook werden er in juni weer meer huishoudelijke producten gekocht (witgoed, elektronische apparaten, decoratie etc.). Ondanks dat deze sector relatief weinig te lijden had tijdens de noodtoestand, steeg de verkoop in juni met 43% waarmee een toename van 10% ten opzichte van 2019 is geboekt.

De groothandel bleek over het algemeen beter bestand tegen de crisis dan de detailhandel. De grote winkelketens hebben inmiddels al een verkoopstijging geboekt van 3% ten opzichte van een jaar geleden. Veel van deze ketens hebben in tegenstelling tot de detailhandel tijdens de noodtoestand het hoofd boven water kunnen houden met online-verkoop. De kleine winkelketens blijven dan ook nog steeds 15% onder het niveau van 2019. 

Minste groei in toeristische gebieden

De economie blijft het verst achter in de gebieden in Spanje die voornamelijk afhankelijk zijn van het toerisme. Dat geldt met name voor de beide eilandengroepen: de verkoopcijfers op de Canarische Eilanden zijn nog 6% lager vergeleken met het vorig jaar en voor de Balearen is dit zelfs meer dan 22%. De zorgen om nieuwe besmettingshaarden zijn in deze regio’s dan ook het grootst. 

Grootste stijging in noordelijke regio’s

De gunstigste ontwikkeling deed zich in juni voor in het noorden van Spanje, waar ook eerder de de-escalatie in gang werd gezet. Baskenland is nu nog maar 1,1% verwijderd van het niveau van 2019 en voor de regio’s Aragón en La Rioja is dat nog maar minder dan 2%. 

Dit vind je misschien ook leuk