Innovatief bedrijfsmodel Spaans vliegveld Teruel vaart wel bij coronacrisis

door admin
Innovatief bedrijfsmodel Spaans vliegveld Teruel vaart wel bij coronacrisis

In maart vorig jaar kwam het vliegveld van Teruel als winnaar uit de bus van de Quality Innovation Award, een prijs die wordt uitgereikt door China Association for Quality (CAQ) in Beijing ter stimulering van innovatieve projecten binnen bedrijven en organisaties. 

Grootste platform voor vliegtuigonderhoud en -stalling binnen Europa

Ondanks, of beter gezegd dankzij, de coronacrisis doet het industriële vliegveld goede zaken. Veel luchtvaartmaatschappijen kozen voor deze locatie om tijdens de noodtoestand hun toestellen te parkeren en te laten repareren waardoor het bedrijf met een percentage van tussen de 10 en 15% kon groeien. Onder leiding van Alejandro Ibrahim Perera, directeur van de luchthaven sinds 2012, werd het platform het grootste parkeer- en onderhoudscentrum voor met name grote vliegtuigen binnen Europa. 

Bij de aanleg van het vliegveld in 2007 werd niet het vervoer van grote hoeveelheden passagiers beoogd, maar zou het vliegveld voornamelijk dienen als groot industrieel complex (momenteel van 340 hectare). In 2011 was de relatief goedkope aanleg van de industriële luchthaven gereed en was het wachten op een geïnteresseerde partij die er vervolgens leven in zou blazen. Daarvoor diende zich Tarmac Aragón aan, een van origine Frans bedrijf dat gespecialiseerd is in het onderhoud en recyclen van vliegtuigen en motoren. 

Succesvol 

Het vliegveld werd vervolgens een succesvol en innovatief bedrijfsmodel dat aan meer dan 450 regionale werknemers werk biedt, een gemiddelde jaaromzet heeft van meer dan drie miljoen euro en diensten verleent aan 150 klanten uit 40 verschillende landen. 

Welke factoren hebben dit industriële luchtvaarplatform zo succesvol gemaakt? Dat moet onder andere gezocht worden in de diversiteit van de bedrijfsactiviteiten, de internationale en innovatieve oriëntatie, de relatief lage investeringen, de financiële onafhankelijkheid (het vliegveld valt niet onder het beheer van AENA) waardoor winstgevendheid vanaf het begin vooropgesteld is, het plannen van investeringen op middellange en lange termijn en, last but not least, een goede bedrijfsleiding. Alejandro Ibrahim won niet alleen met de industriële luchthaven van Teruel een belangrijke prijs, maar ontving ook op persoonlijke titel diverse prestigieuze Spaanse en Europese onderscheidingen zoals die van de European Foundation for Quality Management (EFQM). Naast leidinggeven aan het de luchthaven van Teruel doceert Alejandro Ibrahim Perera aan de Polytechnische Universiteit van Madrid en de Universiteit van Zaragoza. 

Dit vind je misschien ook leuk