Daarbij moet volgens het energiebedrijf worden gedacht aan duurzame brandstof voor zwaar transport over de weg of via de lucht. Repsol streeft ernaar om in het jaar 2050 koolstofneutraal te zijn en zet in de komende jaren de productie van biobrandstof in als voornaamste strategie om deze doelstelling te behalen. 

Geen nieuwe infrastructuur nodig

Procesontwikkelingsmanager Miguel Ángel García Carreño van Repsols Techonogy Lab benadrukt dat de chemische samenstelling van biobrandstof geschikt is om te gebruiken in de huidige voertuigen met een verbrandingsmotor. Omdat dat nu nog het grootste deel van het totale wagenpark betreft, kan van de al bestaande infrastructuur voor brandstofdistributie en -bijvulling gebruik worden gemaakt. Het gaat volgens García Carreño dan ook om een reële en al beschikbare manier om de co2-uitstoot omlaag te brengen binnen de transportsector.  

Voor deze biobrandstofstrategie bouwt Repsol in Cartagena de eerste fabriek die vanaf 2023 jaarlijks 250 miljoen kilo duurzame brandstof gaat produceren. Vanaf 2025 moet de productie zijn opgevoerd naar 1,3 miljard kilo duurzame brandstof en vanaf 2030 naar meer dan 2 miljard kilo brandstof per jaar. Dat heeft Repsol in zijn laatste nieuwsbrief laten weten. 

Biobrandstof voor de luchtvaart

In de fabriek in Cartagena ontwikkelt Repsol een technologie om van waterstof en gerecyclede grondstoffen geavanceerde biobrandstof te produceren zoals biodiesel, biojet, bionafta en biopropaan die als brandstof kunnen worden toegepast voor de huidige vliegtuigmotoren. Met de duurzame luchtvaartbrandstof kan jaarlijks 900 duizend ton CO2-uistoot worden bespaard, dat is net zoveel CO2 als een bos ter grootte van 180 duizend voetbalvelden per jaar kan opnemen. 

Biojet zal ook worden geproduceerd in de fabriek in Murcia; van deze biobrandstofsoort zijn afgelopen zomer al de eerste 7 miljoen kilo in Spanje geproduceerd in Puertollano.  

INSpanje.nl

Nieuws uit Spanje op zaterdag 6 maart 2021
  • Adverteren
  • |
  • Contact
  • Voorpagina
  • Spanje
  • Costa Brava
  • Costa Blanca
  • Costa del Sol
  • MeerSpanje
  • Algemeen
  • Economie
  • Zorg & Welzijn
  • Cultuur
  • Zakennieuws
  • Forum
  • Evenementen
  • Columns
  • Facebook
  • Twitter
  • Linked In
  • RSS
  • Nieuwsbrief
Um gids voor het echte Spanje
 

ECONOMIE

Repsol verwacht 2 miljard kilo biobrandstof te produceren in 2030

Uitgegeven: maandag 8 februari 2021 10:42
Laatst gewijzigd: maandag 8 februari 2021 11:56

MADRID - De Spaanse olie- en gasmaatschappij en tankstationketen Repsol zal binnen tien jaar jaarlijks ruim 2 miljard kilo duurzame biobrandstof produceren. Biobrandstof speelt een sleutelrol binnen de sectoren waarvoor transitie naar elektriciteit lastig is.

repsol
© AFP

Daarbij moet volgens het energiebedrijf worden gedacht aan duurzame brandstof voor zwaar transport over de weg of via de lucht. Repsol streeft ernaar om in het jaar 2050 koolstofneutraal te zijn en zet in de komende jaren de productie van biobrandstof in als voornaamste strategie om deze doelstelling te behalen. 

ADVERTENTIE

Geen nieuwe infrastructuur nodig

Procesontwikkelingsmanager Miguel Ángel García Carreño van Repsols Techonogy Lab benadrukt dat de chemische samenstelling van biobrandstof geschikt is om te gebruiken in de huidige voertuigen met een verbrandingsmotor. Omdat dat nu nog het grootste deel van het totale wagenpark betreft, kan van de al bestaande infrastructuur voor brandstofdistributie en -bijvulling gebruik worden gemaakt. Het gaat volgens García Carreño dan ook om een reële en al beschikbare manier om de co2-uitstoot omlaag te brengen binnen de transportsector.  

Voor deze biobrandstofstrategie bouwt Repsol in Cartagena de eerste fabriek die vanaf 2023 jaarlijks 250 miljoen kilo duurzame brandstof gaat produceren. Vanaf 2025 moet de productie zijn opgevoerd naar 1,3 miljard kilo duurzame brandstof en vanaf 2030 naar meer dan 2 miljard kilo brandstof per jaar. Dat heeft Repsol in zijn laatste nieuwsbrief laten weten. 

Biobrandstof voor de luchtvaart

In de fabriek in Cartagena ontwikkelt Repsol een technologie om van waterstof en gerecyclede grondstoffen geavanceerde biobrandstof te produceren zoals biodiesel, biojet, bionafta en biopropaan die als brandstof kunnen worden toegepast voor de huidige vliegtuigmotoren. Met de duurzame luchtvaartbrandstof kan jaarlijks 900 duizend ton CO2-uistoot worden bespaard, dat is net zoveel CO2 als een bos ter grootte van 180 duizend voetbalvelden per jaar kan opnemen. 

Biojet zal ook worden geproduceerd in de fabriek in Murcia; van deze biobrandstofsoort zijn afgelopen zomer al de eerste 7 miljoen kilo in Spanje geproduceerd in Puertollano.  

© Godelieve Notermans
  Vorige artikel Volgende artikel  

Overig Economie Nieuws

  • Spanje krijgt eerste accufabriek voor elektrische auto’s
  • EU maant Spanje te stoppen met flexibele arbeidscultuur
  • Gemiddeld inkomen in Spanje verliest bijna 300 euro aan koopkracht per jaar
  • Wetenschap en innovatie essentieel bij herstel Spaanse economie
  • Grootste daling van woningverkopen in Spanje in ruim 10 jaar tijd
  • Crisis bij Spaanse warenhuizen van El Corte Inglés treft 3.000 werknemers
  • Iberia na Lufthansa Europese luchtvaartmaatschappij met grootste herstel
  • Duurzame energie Spanje razendpopulair onder buitenlandse banken
  • IKEA besteedt montage uit aan dochterbedrijf en verdient fors aan commissie
  • Spaanse vleesindustrie investeert in vergroening en digitalisering
  • Ruim 70 procent van IBEX-35-bedrijven nog niet op oude niveau
  • Mercadona verliest marktaandeel, Lidl gaat DIA voorbij
  • Baan van een op de vijf tijdelijk werklozen in horeca en toerisme in gevaar
  • Verlies spoormaatschappij Renfe ruim twee keer zo groot als gedacht
  • Heineken Spanje start collectieve ontslagregeling op
  • Spanje investeert 4,6 miljard euro in digitalisering van het mkb
  • Spaanse banken voorzien miljardenproblemen door achterstallige betalingen
  • Minder speelgoed en meer puzzels en spellen verkocht in Spanje
  • Spanje ontving in 2020 laagste aantal toeristen sinds 1969
  • Slechts een derde van de Spaanse hotels was heel 2020 geopend
  • Contant geld in Spanje grote verliezer door Covid-19
  • 622.600 banen verdwenen in Spanje door coronapandemie
  • Spanje heeft grootste economische krimp binnen Eurozone
  • Spanje is grootste Europese exportland van biologische producten

Algemeen

De sociale woningbouw in Spanje is in de afgelopen 10 jaar met meer dan 90% gedaald. Dat blijkt uit een rapport van het Spaanse ministerie van Verkeer, Mobiliteit en Stedelijke Agenda. Spanje blijft met sociale woningen ver achter binnen EU.

Top 5 Meest gelezen

  1. Hotels op Balearen gaan eerder open
  2. 12 landen door Spanje als ‘hoog risico’ gekwalificeerd
  3. Hoteliers Benidorm willen Paasweek opschuiven naar eind april
  4. Toerisme eist actie van Spaanse regering met zomer voor de deur
  5. Ondanks verbod toch toeristische verhuur in Valencia

Algemeen

De Spaanse stad Valencia heeft veel te lijden onder de coronapandemie. Veel winkels hebben hun deuren moeten sluiten en de hele toeristische sector, een van de belangrijkste inkomstenbronnen van de stad, heeft een flinke klap gehad.

© 2021 inspanje.nl | voorpagina | disclaimer | colofon | adverteren | contact

Regio

  • Voorpagina
  • Spanje
  • Costa Brava
  • Costa Blanca
  • Costa del Sol
  • MeerSpanje

Categorie

  • Algemeen
  • Economie
  • Zorg & Welzijn
  • Cultuur
  • Zakennieuws
  • Forum
  • Evenementen
  • Columns

Overig

  • Disclaimer
  • Colofon
  • Adverteren
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • RSS