Verlies spoormaatschappij Renfe ruim twee keer zo groot als gedacht

door admin
Verlies spoormaatschappij Renfe ruim twee keer zo groot als gedacht

Hogesnelheidstrein AVE vervoerde vorig jaar 14 miljoen reizigers minder dan in het jaar daarvoor wat een omzetverlies van 30 procent betekent. Het totale verlies van bijna 500 miljoen euro is aanzienlijk groter dan Renfe aanvankelijk had berekend (dat was 200 miljoen euro) en is de grootste terugval sinds 2005, het jaar waarin het bedrijf zich opsplitste en het spoorwegbeheer overdroeg aan Adif. 

In 2020 vervoerde Renfe in totaal 226 miljoen passagiers, een afname van bijna de helft vergeleken met het jaar daarvoor. De commerciële, niet gesubsidieerde treindiensten van Renfe, AVE en Larga Distancia, vervoerden vorig jaar 12,5 miljoen passagiers, dat is zelfs 63 procent minder dan in 2019. Van de hogesnelheidstrein AVE maakten een kleine 7,8 miljoen reizigers gebruik.

Geen ontslagregelingen of ERTE’s

Grupo Renfe incasseerde vorig jaar ruim 2,8 miljard euro, dat is ruim 30 procent minder dan het in het jaar daarvoor. Daarbij moet wel worden opgemerkt dat de staatssubsidie vorig jaar toenam met ruim 20 procent, dat is ruim 1,4 miljard euro. Zonder deze overheidsinjectie zou het inkomstenverlies meer dan 50 procent zijn geweest. Ondanks het forse inkomstenverlies besloot Renfe vorig jaar alle werknemers in dienst te houden en ook geen enkele tijdelijke werkloosheidsregeling ERTE te treffen, zoals dat op grote schaal wel gebeurd is bij luchtvaart- en overige vervoersmaatschappijen. 

Grootste verlies in goederentransport

De hardste klap is voor Renfe Viajeros met een verlies van bijna 440 miljoen euro versus een winst van 127 miljoen euro in 2019. De enige bedrijfstak die niet in de rode cijfers belandde is Alquiler de equipos (materiaalverhuur) met een winst van 2,98 miljoen euro in 2020. Renfe Mantenimiento (onderhoud) leed een verlies van 34 miljoen euro. Renfe Mercancías (goederenvervoer) leed een verlies dat ruim tien keer zo groot was als in 2019 en ging van 3,7 miljoen euro verlies in 2019 naar 44,5 miljoen euro verlies vorig jaar. Meerdere pogingen van Renfe om dit zorgenkindje met de hulp van particuliere logistieke en industriële partners nieuw leven in te blazen zijn jammerlijk mislukt. Opnieuw was de concurrentie van andere goederentransportbedrijven te groot en werd vorig jaar ruim 16 procent minder goederen vervoerd dan het jaar daarvoor. 

Moeizaam herstel

Hoewel Renfe wel vertrouwen heeft in het herstel van de cijfers in 2021 verwacht het bedrijf dat dit herstel moeizaam zal verlopen. Enerzijds omdat de vaccinatiecampagne langer zal duren dan aanvankelijk was gedacht, anderzijds door de opkomende concurrentie na de liberalisering van de Europese spoormarkt. Zo start de Franse spoorwegmaatschappij SNCF in mei met een low-cost hogesnelheidstraject (vanaf 9 euro per reis) tussen Madrid en Barcelona. In antwoord daarop kwam Renfe met de low-cost hogesnelheidstrein Avlo die in juni dit jaar (in plaats van de oorspronkelijke startdatum van april vorig jaar) van start gaat. De tarieven voor Avlo ligen tussen de 9 tot 44 euro. 

Dit vind je misschien ook leuk