Collectief ontslag voor 630 medewerkers van Ford Spanje

door admin
Collectief ontslag voor 630 medewerkers van Ford Spanje

Bij de Ford-fabriek in Almussafes werken nu 7.180 mensen. Een akkoord over een vertrekregeling is nodig doordat er minder vraag is naar de modellen die de fabriek produceert. Directie en vakbonden UGT en CCOO hebben hard onderhandeld om gedwongen ontslagen te voorkomen. Voor de vakbonden is het daarnaast belangrijk dat gevallen van arbeidsongeschiktheid meetellen wanneer in de periode van mei tot december minder dan 630 mensen vrijwillig vertrekken.

‘We hebben bereikt wat we wilden en in de overtuiging dat dit akkoord een oplossing vormt voor de problemen’, vertelt de voorzitter van de ondernemingsraad Carlos Faubel, van UGT. ‘Zodra dit is afgerond willen we zo snel mogelijk onderhandelen over een nieuw nieuwe cao, om alle onzekerheid over de toekomst weg te nemen.’

Vervroegd pensioen

Een deel van het akkoord bestaat uit een regeling voor vervroegd pensioen. Werknemers in de leeftijd van 55 tot 63 jaar kunnen daarvan gebruik maken. Zij ontvangen een toeslag tot 80 of 85 procent van het salaris afhankelijk van hun leeftijd. De regeling geldt niet voor personeel dat al met deeltijdpensioen is.

Vrijwillige vertrekregeling

Daarnaast hopen directie en vakbonden dat mensen gebruik maken van een regeling voor vrijwillig vertrek. Die geldt voor medewerkers jonger dan 54 jaar of ouder dan 63, behalve wanneer ze een tijdelijk contract hebben. Zij ontvangen een ontslagvergoeding van 45 dagen per gewerkt jaar tot maximaal 42 maandlonen met nog een toeslag op basis van anciënniteit.

Tijdelijke arbeidstijdverkorting

Een derde onderdeel van het akkoord is de tijdelijke arbeidstijdverkorting, de ERTE in Spanje. Die is ingesteld omdat Ford door een tekort aan computerchips tijdelijk minder auto’s kan produceren. Tussen nu en 31 juli werkt het personeel 20 dagen minder; vooral de nachtdiensten vervallen.

Tekort aan computerchips

Door de coronapandemie kochten mensen minder auto’s en bestelden de fabrieken minder computerchips. De chipfabrikanten legden zich toe op de productie van chips voor smartphones en tablets, die ook meer opbrengen. Nu de vraag weer is toegenomen draaien ze niet meteen weer op volle toeren om chips voor de auto-industrie te produceren. Door de handelsoorlog als gevolg van het beleid van Trump proberen alle landen hun eigen voorraad computerchips veilig te stellen. En enkele weken geleden was er brand bij een van de producenten in Japan. Bedrijven als Ford, Toyota en Volkswagen hebben daarom de productie verminderd.

Dit vind je misschien ook leuk