Uitgaven van Spanjaarden compenseren gemis aan inkomsten van buitenlanders

door admin
Uitgaven van Spanjaarden compenseren gemis aan inkomsten van buitenlanders

De elektronische transacties in winkels en horeca zijn zelfs dermate toegenomen dat deze de uitgebleven transacties met buitenlandse bankpassen compenseren. Dat blijkt uit gegevens van de Spaanse bank BBVA. Terwijl de elektronische betalingen buitenshuis sinds afgelopen maart zijn toegenomen, blijft ook het online winkelen ongekend populair. Ondanks de recente versoepelingen van de coronarestricties verkopen de webshops nog steeds 40 procent meer dan twee jaar geleden. 

De sectoren die het meest hebben kunnen profiteren van de digitale commercie zijn de voedingsmiddelenindustrie, de boekensector, de huishoudelijke- en de verzorgingsproductenindustrie. Ook de technologie- en sportsector hebben, zij het in mindere mate, van de e-commerce geprofiteerd. In deze sectoren is nu de verkoop in fysieke winkels weer toegenomen vergeleken met 2019. Dat geldt ook voor de bars en restaurants, terwijl de toeristische accommodatiesector, reis- en transportsector hopen dat zij deze toename van inkomsten aankomende zomer zullen zien. 

Evenveel hotelreserveringen als in 2019

Die toename wordt voornamelijk verwacht van het nationale toerisme. Volgens reserveringsplatform Mirai is het aantal hotelreserveringen nagenoeg gelijk aan dat uit 2019. De meeste reserveringen werden gemaakt door Spanjaarden. Dit jaar deden zij samen 40 procent meer boekingen in eigen land dan in het jaar voor de pandemie. 

Modesector profiteert niet mee van herstel

De modesector heeft tot nu toe niet volledig kunnen meeprofiteren van de versoepelingen. De uitgaven in fysieke winkels is nog maar 75 procent vergeleken met 2019, terwijl de online-aankopen op het gelijke niveau zijn gebleven. Dit betekent dat de webshops het verlies van de fysieke kledingwinkels niet hebben kunnen compenseren. Door het thuiswerken en het beperkte sociale leven is de vraag naar kleding aanzienlijk afgenomen. De verkoopcijfers van modegigant Inditex bijvoorbeeld, daalden in het eerste kwartaal met 28 procent, ondanks dat de onlineverkoop met 77 procent toenam. 

De forse daling van transacties in fysieke kledingwinkels is ook een direct gevolg van de sluiting van een groot aantal winkelfilialen. Voor het eind van dit jaar sluit Inditex nog 300 filialen en ook H&M sluit 30 van de filialen in Spanje. 

Waar blijft het gespaarde geld?

Door de pandemie hebben de Spanjaarden vorig jaar 14,8 procent van hun netto-inkomen gespaard, dat is het hoogste percentage sinds 1999. De grote vraag is wat er met dit gespaarde geld gaat gebeuren nu de mobiliteitsrestricties worden opgeheven, de winkels weer opengaan en steeds meer mensen zijn gevaccineerd. De Spaanse regering gaat er nog steeds van uit dat eind augustus 70 procent van de Spaanse bevolking is ingeënt tegen covid-19. 

Toch voorziet de Banco de España dat niet al dit gespaarde geld in de Spaanse economie terechtkomt. Ten eerste zijn er uitgaven die niet op een later tijdstip kunnen worden gecompenseerd, zoals het gebruik van het openbaar vervoer of het eten buitenshuis. 

Ten tweede concentreert het gespaarde geld zich voornamelijk bij de huishoudens met de hogere inkomens. De consumptie van deze huishoudens neemt doorgaans minder toe naarmate het inkomen stijgt, vergeleken met de huishoudens met lagere inkomens. De consumptie neemt vooral toe bij een inkomstenstijging van de huishoudens met de lagere inkomens, maar uitgerekend deze huishoudens hebben tijdens de pandemie het minst kunnen sparen. 

Ten slotte zorgt ook de onzekerheid over de toekomst ervoor dat consumenten voorzichtiger zullen zijn met het uitgeven van het gespaarde geld. Uit angst voor belastingverhoging of een nieuwe economische crisis houden de consumenten liever de hand op de knip.

Dit vind je misschien ook leuk