Spaanse CEO’s zien nabije toekomst positief in

door admin
Spaanse CEO’s zien nabije toekomst positief in

Liefst 90 procent van de CEO’s van bedrijven met een omzet van meer dan 500 miljoen euro ziet bedrijfsgroei op korte termijn en markeert daarmee het einde van de coronacrisis. 86 procent verwacht in de komende drie jaar het personeelsbestand te kunnen uitbreiden. Dit blijkt uit een wereldwijd onderzoek (CEO Outlook 2021) van de Nederlandse consultant KPMG. 

Wereldwijd vertrouwen in economisch herstel

80 procent van de ondervraagde bestuurders verwacht dat de werkgelegenheids-en bedrijfsgroei zich in de komende jaren in heel Spanje zal voordoen. Ditzelfde vertrouwen hebben de ondervraagden uit 10 andere landen in het onderzoek van KPMG, waarmee grote bedrijven een algemeen positief beeld schetsen over het economisch herstel. Vorig jaar gaf in hetzelfde onderzoek nog maar 32 procent van alle ondervraagden aan economische groei mogelijk te achten, in het onderzoek van dit jaar was dat toegenomen tot 62 procent. 

De CEO’s denken de groei te bewerkstellingen met een meer organische bedrijfsvoering, strategische partnerships en eigen bedrijfsinvesteringen. Daarbij moet een drietal risico’s het hoofd worden geboden, namelijk digitale onveiligheid, klimaatverandering en obstakels in toeleveringsketen.

Hybride werken

Volgens consultant José Cano en toekomstig bestuursvoorzitter van KPMG Spanje hechten Spaanse CEO’s vooral veel belang aan investeringen in nieuwe technologieën en de bescherming van hun bedrijf tegen mogelijke cyberaanvallen. De verdergaande digitalisering moet ook het hybride werken stimuleren. 4 van de 10 ondervraagde Spaanse CEO’s verwachten dat hun werknemers minimaal 2 dagen per week gaan thuiswerken. 

Maatschappelijke verantwoordelijkheid

Voorts blijkt uit het onderzoek dat CEO’s zich steeds meer bewust zijn van hun sociale en maatschappelijke verantwoordelijkheid. Het gaat hierbij om thema’s als gendergelijkheid, diversiteit, inclusie en klimaatverandering. 72 procent van de Spaanse bestuursvoorzitters geeft aan dat “grote bedrijven zowel de financiële als de personele middelen hebben om overheden te helpen bij het oplossen van grote maatschappelijke uitdagingen”. 

Zo zal 26 procent van de CEO’s in Spanje in de komende jaren minimaal 10 procent van de omzet investeren in duurzaamheidsprogramma’s en -maatregelen. Volgens Cano dringen CEO’s in Spanje aan op een verdergaande publiek-private samenwerking voor het behalen van de klimaatdoelen. 

Ook de overige genoemde sociale en maatschappelijke uitdagingen willen de CEO’s integreren in hun groeistrategieën, maar 45 procent van hen geeft aan dat zij verwachten dat dit nog niet probleemloos zal gaan. 

Dit vind je misschien ook leuk