Grote supermarktketens in Spanje verstevigen marktpositie tijdens pandemie

door admin
Grote supermarktketens in Spanje verstevigen marktpositie tijdens pandemie

Dat heeft de supermarktindustrie bepaald geen windeieren gelegd. Eind 2021 komen Mercadona, Carrefour en Lidl als de drie grootste supermarktketens van Spanje uit de bus, zo blijkt uit gegevens van marktonderzoekbureau Kantar. 

Mercadona blijft marktleider

Met een marktaandeel van 25% was Mercadona in 2021 marktleider. Een licht marktaandeelverlies eerder in de pandemie wist deze supermarktketen afgelopen jaar te herstellen. In de periodes met de strengste restricties verloor Mercadona klanten die er voor kozen hun boodschappen kleinschaliger bij de buurtsuper te doen. In 2021 won Mercadona echter terrein in gebieden van Spanje waar voorheen minder filialen gevestigd waren zoals in Baskenland. Vorig jaar kwamen er nog eens zes supermarkten in deze regio bij, waarvan er twee in december werden geopend. 

Carrefour, de nummer twee van Spanje, slot in 2021 het beste jaar af in de afgelopen acht jaar. Dat komt mede door de overname van 172 Supersol-winkels in 2020. Carrefour transformeerde deze in Carrefour Express, Carrefour Market en Supeco-winkels die met name in Andalusië de marktpositie verstevigd hebben. 

Lidl breidt verder uit in Spanje

De supermarktketen die in Spanje het afgelopen jaar het hardst groeide is de nummer drie, Lidl die een recordpercentage marktaandeel van 6,9 procent behaalde. Dat is 1,2 procentpunt meer dan bij aanvang van de pandemie begin 2020. Hier ligt een ambitieus groeiplan aan ten grondslag met een investering van 400 miljoen euro voor de opening van 40 filialen en een logistiek centrum. In totaal telt Spanje nu 650 Lidl-supermarkten. Met een investering van nog eens 1,5 miljard euro voorziet Lidl in de komende twee jaar nog 150 nieuwe filialen te openen. 

Minder goed verging het supermarktketen Dia, die eind november een marktaandeel van 4,9 procent boekte. Dat is 1,2 procentpunt lager vergeleken met maart 2020, vóór de coronapandemie en zelfs 1,5 procentpunt lager dan in mei van dat jaar. Toen had Dia nog een marktaandeel van 6,4 procent. Sinds de aanvang van de pandemie heeft Dia meer dan 300 filialen gesloten in Spanje, wat het verlies in marktaandeel op nationaal niveau verklaart. 

Dit vind je misschien ook leuk