Spaans modeconcern Inditex verdrievoudigt winst in boekjaar 2021

door admin
Spaans modeconcern Inditex verdrievoudigt winst in boekjaar 2021

Daarmee lag de winst slechts 11% onder de recordwinst van 2019, het jaar voor de pandemie uitbrak.

Volgens de verklaring van het textielconcern aan de Spaanse beurstoezichthouder CNMV is de omzet met 36% gestegen ten opzichte van 2020 en uitgekomen op 27,7 miljard euro. Daarmee laat Inditex herstel zien na de pandemie, net voordat Marta Ortega het stokje overneemt van Pablo Isla als voorzitter van het door Amancio Ortega – Marta’s vader- opgerichte bedrijf. 

Internetactiviteiten in de lift

De internetactiviteiten zijn met 14% gegroeid en zijn nu goed voor 25,5% van het totaal van de groep. Het doel is dat dit in 2024 30% zal zijn. Ondanks het feit dat er 13% minder winkels waren, lag de omzet 3% hoger dan in 2019. 

In de loop van 2021 normaliseerden de commerciële activiteiten zich weer na het uitbreken van de pandemie. Maar in het vierde kwartaal leidde het hoge aantal besmettingen door de omikronvariant opnieuw tot een daling van de verkopen, met lockdowns in meerdere landen, wat leidde tot 400 miljoen euro minder inkomsten.

Landen en merken

Het Spaanse bedrijf met de hoogste marktwaarde opende het boekjaar 2022 met een omzetstijging van 33% ten opzichte van 1 februari tot 13 maart, 21% meer dan de recordhoogte van vóór 2019.

In de genoemde periode steeg de verkoop in Rusland en Oekraïne met 5%, ondanks de Russische invasie in het buurland en de daaropvolgende sluiting van de meer dan 500 winkels in Rusland.

In Rusland heeft Inditex meer dan 9.000 mensen in dienst het land is goed voor ongeveer 8,5% van de bedrijfswinst. In Oekraïne had Inditex aan het eind van het boekjaar 85 winkels. 

De Verenigde Staten waren in 2021, na Spanje, de op een na grootste markt, met een omzet van 14,4% van het totaal. Europa, zonder Spanje, was goed voor 48,4% van de verkoop van de groep en Noord- en Zuid-Amerika lieten een stijging zien van 4 procent tot 17,5%. 

Zara en Zara Home zetten 39% meer om, Pull&Bear 32%, Massimo Dutti groeide met 30%, Bershka met 23%, Stradivarius met 42% en Oysho met 15%.

Plannen voor 2022

In 2022 wil Inditex ongeveer 1,1 miljard euro (ongeveer 1,20 miljard dollar) investeren en haar winkeloppervlakte opnieuw vergroten. Het plan voor de optimalisering van de winkels, waardoor 578 zijn gesloten en er nog 6.477 overblijven, is zo goed als afgerond.

De multinational, die zichzelf omschrijft als ‘een van de grootste modedistributiebedrijven ter wereld’, werd in 1963 opgericht als een klein bedrijf in de Spaanse provincie La Coruña en heeft nu vestigingen in bijna honderd landen.

Dit vind je misschien ook leuk