Enorme prijsverhoging bij Mercadona van enkele producten

door admin
Enorme prijsverhoging bij Mercadona van enkele producten

De supermarkt verhoogt van sommige producten de prijs zelfs met 45 procent in een paar dagen zonder voorafgaande kennisgeving aan de klanten. Dit terwijl het Valenciaanse bedrijf het afgelopen jaar nog een recordomzet bereikte van meer dan 25 miljard euro. Ook in het coronajaar 2020 deed het bedrijf het meer dan goed, omdat mensen gedurende lange tijd niet meer uit eten konden. 

Door de inflatie en de schaarste aan grondstoffen als gevolg van de oorlog in Oekraïne hebben vrijwel alle supermarkten geprofiteerd van de situatie om de prijzen van bijna al hun producten openlijk te verhogen. De gevallen waarbij ze het te bont hebben gemaakt, worden door consumenten op sociale media aan de kaak gesteld.

Gemiddelde prijsverhoging van 9,4%

De Spaanse consumentenorganisatie OCU is er duidelijk over en bevestigt dat “de belangrijkste supermarktketens hun prijzen het afgelopen jaar met 9,4% hebben verhoogd, maar dat de helft van die escalatie in de afgelopen drie maanden heeft plaatsgevonden.” Van die supermarkten is Mercadona degene die de prijzen het meest heeft verhoogd. 

De afgelopen week regende het klachten op Twitter over de exorbitante stijging in prijs van bepaalde producten van de ene op de andere dag in deze supermarkt.

Brood

Zo tweet @dani_gilabert: Hallo @Mercadona, wat is er gebeurd met deze broodjes die van gisteren op vandaag 35 cent duurder zijn geworden? Van 1,65 euro tot 2 euro. Een afgeronde prijs om te besparen op wisselgeld, toch??? 

Ook het gesneden 100% volkoren brood van huismerk Hacendado is van 1,90 euro in maart gestegen naar 2,50 euro in april, 32% duurder.

“Het ciabattabrood is vandaag van 1 euro naar 1,50 euro gegaan, ik ga nu niet eens meer naar binnen om brood te kopen”, klaagt een andere gebruiker op hetzelfde sociale netwerk.

Een ander voorbeeld is het fenomeen shrinkflation of krimpflatie, dat wij al eerder aanhaalden in een artikel. Hierover plaatst @Quickorro een foto op Twitter van ‘rebellie in Mercadona: Op de foto staat een close up van casinobrood ‘Blanco Familiar’ van huismerk Hacendado. Daar heeft een boze klant een briefje geplakt met de tekst: “Jullie verhogen de prijs en daar bovenop verlagen jullie het aantal plakken brood van 28 naar 26.. DIEVEN!”

@Justiciero reageert eronder met een foto van een geopende verpakking waarop 28 staat en een nog gesloten, nieuwere verpakking met de hoeveelheidsaanduiding van 26 plakjes. Het formaat bimbobrood wordt nu verkocht voor 1,25 euro terwijl het voorheen voor minder dan 1 euro in de schappen lag.

Salmorejo

@Rafaelsanzm tweet: Hallo @mercadona, weet je dat de prijsstijging van dat brood 14% is? 1,50 tot 1,70 euro. De prijsstijging van de salmorejo van 1,70 euro naar 2,80 euro behandelen we wel op een andere dag…

Salmorejo is zeker nu de dagen in Spanje warmer worden een veelgekocht product vanwege de goede kwaliteit ervan en omdat het veelvuldig wordt gepromoot door Mercadona onder de slogan: “Het nieuwe voedsel van Mercadona dat u sterker en gezonder houdt dan ooit”.

Zonnebloemolie

Een fles geraffineerde zonnebloemolie van 5 liter, die in de Oekraïne werd geproduceerd en die nog maar een paar maanden geleden voor 8,95 euro te verkrijgen was, kost nu 15,75 euro. De fles van 1 liter van huismerk Hacendado kost nu 2,50 euro. 

Melk

Ook een dagelijks product als melk ontsnapt bij Mercadona niet aan een prijsverhoging. Hierover tweet @nocamorra: @mercadona Mercadona wanneer ga je stoppen met het verhogen van de prijzen? Het lactosevrije magere melkpak van 6, kosttte een maand geleden 4,68 euro, jullie hebben dit een maand geleden verhoogd naar 4,86 euro en vandaag is het 5,04 euro. Binnen een maand kost het 0,36 euro meer.  in een maand, € 0,36 meer, ik ben dus op een slecht moment aan deze melk gewend geraakt.

Kattenvoer

@Alexsenyat klaagt bij een foto van kleine verpakkingen paté voor katten: @Mercadona jullie overtreffen jezelf: van 0,35 tot 0,55 cent, bijna het dubbele!!! Altijd lage prijzen!!

In prijs gedaalde producten

Er zijn ook gevallen van producten die in prijs zijn verlaagd, hoewel niet veel. Zo is een blik Madridleense stoofpot van 1,25 euro naar 1,20 euro gegaan of zijn de vuilniszakken van 30 ml van het merk Bosque Verde, van 1,75 naar 1,70 euro gegaan. Ook Coca-Cola Zero is in zijn verpakking van twee tweeliterflessen gedaald, van 3,52 euro naar 3,24 euro.

Ondanks dit alles lijken voor de consumenten de producten die opeens duurder zijn in de meerderheid. Gebruikers van sociale netwerken die hierover klagen, beschuldigen het bedrijf van Juan Roig ervan dit moment van economische moeilijkheden te gebruiken om de prijzen te verhogen en meer geld te verdienen.

Dit vind je misschien ook leuk