
In navolging daarvan heeft Spanje ambitieuze doelen gesteld om deze elektrificatie te versnellen: tegen 2030 moeten er 5 miljoen elektrische auto's op de Spaanse wegen rijden en moeten er 300.000 oplaadpunten zijn geïnstalleerd. Echter, deze doelen zijn nog verre van bereikt.
Hoewel de weg naar volledige elektrificatie nog lang is, zijn consumenten steeds meer geneigd om over te stappen op elektrische auto's. Merken zoals Tesla en MG zijn populair. Maar het zijn vooral de Chinese elektrische automerken die de Europese markt betreden en een grote vlucht lijken te maken.
De Chinese auto's van nu zijn niet meer te vergelijken met de inferieure modellen uit de vroege jaren 2000. Dankzij samenwerkingen met Europese bedrijven voldoen deze auto's nu aan de strenge Euro NCAP veiligheidstests. Een ander sterk punt is de prijs. China, dat kampt met ernstige vervuiling en overbevolking, was een van de eerste landen die op grootschalige wijze onderzoek deed naar en de productie startte van elektrische auto's. Dit heeft geresulteerd in een voorsprong op Europa, met name op het gebied van batterijproductie.
Relatief lage prijze voor Chinese elektrische auto's
Deze voorsprong heeft geleid tot lagere prijzen voor Chinese elektrische auto's in vergelijking met traditionele merken. "China is concurrerend op het gebied van elektrificatietechnologie omdat het al jaren elektrische voertuigen produceert", zegt Anfac tegen Business Insider España.
Spaanse consumenten kopen vaker Aziatische auto's
Maar waarom heeft China specifiek voor Spanje gekozen als springplank naar Europa? Fernando Carranza, marketingprofessor aan de ESIC, legt uit dat Spanje een van de vijf grote Europese markten is met gunstige verkoopvoorwaarden voor Chinese fabrikanten. Bovendien zijn Spaanse consumenten meer geneigd om Aziatische auto's te kopen dan consumenten in andere Europese landen.
De kwaliteit van Chinese auto's is aanzienlijk verbeterd, waardoor het technische verschil tussen Europese en Chinese auto's minimaal is. Audi heeft zelfs aangekondigd platforms van Chinese fabrikanten te zullen kopen.
De komst van deze betaalbare Chinese auto's zal ongetwijfeld invloed hebben op Europese merken. "De impact zal enorm zijn omdat een verbrandingsmotor veel complexer is om te produceren en te onderhouden dan een elektrische auto", zegt Laia Pagès van CARNET.
Experts voorspellen dat veel Europese fabrikanten uiteindelijk naar China zullen verhuizen vanwege de goedkope arbeidskrachten. "Europese fabrikanten zullen geen andere keuze hebben dan daar te kopen of te produceren", zegt Carranza.
Europese fabrikanten roepen als reactie op die bedreiging Europa op om maatregelen te nemen die hen beschermen en hen in staat stellen onder gelijke voorwaarden te werken. Anfac benadrukt dat Europa zijn industrie moet stimuleren en ondersteunen, net zoals de VS en China dat doen voor hun eigen industrieën.
De betrokkenheid van Europa zal bepalend zijn voor de toekomstige verkoop van deze Aziatische merken. "Het is cruciaal dat we in Europa manieren vinden om de opkomst van Chinese merken in balans te brengen", concludeert het artikel.
Bekijk ook: Krijgt Valencia de tweede grote Tesla-fabriek van Europa?