
Deze transactie is onderdeel van El Corte Inglés' strategie om zich te richten op het openen van nieuwe, grootschalige supermarkten in stadscentra. De deal wacht nog op goedkeuring van de mededingingsautoriteiten en zal naar verwachting eind eerste helft van 2024 worden afgerond.
ADVERTENTIE
Niet-strategische winkels gaan van de hand
De 47 supermarkten die worden verkocht, zijn voornamelijk gevestigd in Madrid, Catalonië, Andalusië en de regio Valencia. El Corte Inglés benadrukte dat deze winkels als 'niet-strategisch' worden beschouwd. Het bedrijf behoudt echter het eigendom van de gebouwen waarin deze supermarkten zijn gevestigd.
Omvangrijke keten op gebied van voedseldistributie
El Corte Inglés heeft momenteel een divers portfolio op het gebied van voedseldistributie, inclusief El Corte Inglés Supermarkten, Hipercor, Supercor, Sanchez Romero, en Club del Gourmet-winkels. Dit wordt aangevuld met meer dan 550 Supercor Stop&Go supermarkten bij Repsol-tankstations.
2.000 tot 2.500 vierkante meter
Het bedrijf kondigde aan dat het zijn winkelnetwerk wil uitbreiden met nieuwe El Corte Inglés Supermarkten in winkelpanden van 2.000 tot 2.500 vierkante meter. Deze winkels zullen een breed scala aan hoogwaardige producten en diensten aanbieden.
Lees ook: Belangrijke reorganisaties en sluitingen bij Spanje's grootste warenhuisketen
In april werd het startschot gegeven met de opening van een nieuwe El Corte Inglés Supermarkt in Sotogrande, Cádiz, die onder andere beschikt over een breed assortiment verse producten, een exclusieve wijnkelder en een afdeling voor bereide maaltijden.
Carrefour vormt nieuwe winkels om naar eigen formules
Aan de andere kant heeft Carrefour aangekondigd dat het de verworven winkels zal omvormen naar verschillende eigen formules, waaronder Carrefour Market, Carrefour Express en Supeco. De gekochte winkels bevinden zich met name in gebieden die strategisch belangrijk zijn voor Carrefour en zullen naar verwachting profiteren van Carrefour's merkkracht en inkoopvoorwaarden.
Verdere diversificatie Carrefour in Spanje
Met deze overname zal Carrefour zijn positie in Spanje versterken door het winkelnetwerk te diversifiëren en te groeien naar meer dan 1.500 winkels landelijk. Volgens het bedrijf past deze acquisitie in de strategie om zich te focussen op "winnende formaten". Daarbij zullen de omgebouwde winkels aanzienlijk profiteren van de sterke merkwaarde en commerciële beleidslijnen van Carrefour.
Lees ook: Spaans warenhuis El Corte Inglés verkeert in zwaar weer