Ontdek de unieke tunnel in Spanje die twee microklimaten scheidt

door admin
tunnel

Spanje, een land met meer dan 400 tunnels die samen meer dan 200 kilometer overspannen, staat bekend om zijn indrukwekkende en essentiële tunnelwerken die steden en dorpen met elkaar verbinden. Onder deze tunnels ook eentje die twee microklimaten scheidt. 

Dit bijzondere exemplaar vinden we op het eiland La Palma, Gran Canaria. De tunnel ging recentelijk viraal op sociale media vanwege zijn unieke eigenschap: het scheidt twee verschillende microklimaten.

Een doorgang tussen twee werelden

Deze zogenaamde klimaattunnel, met een lengte van 2.665 meter, loopt door een berg en markeert de scheiding tussen het oostelijke en westelijke deel van La Palma. Aan de ene kant van de berg heerst er veel wind en regen, een fenomeen bekend als barlovento. Het wordt veroorzaakt doordat de wolken tegen de berg opbotsen en daar hun vocht verliezen. Aan de andere kant, in de luwte van de berg, heerst er een droog klimaat zonder wind, bekend als sotavento. Dit resulteert in een opmerkelijke ervaring waarbij men de tunnel kan binnenrijden in de regen en verlaten in stralende zonneschijn.

Spanje’s langste tunnels

Hoewel de klimaattunnel van La Palma uniek is in zijn soort, zijn andere tunnels in Spanje bijzonder vanwege hun lengte. De Manzanares tunnel op de M-30 in Madrid spant in dit opzicht de kroon met 5.973 meter. Deze wordt gevolgd door de Viella tunnel nabij Andorra en de nieuwe Viella tunnel, respectievelijk 5.230 en 5.200 meter lang. De tunnel van Cadí in Gerona en de By Pass Sur op de ringweg van Madrid completeren de top vijf, met lengtes van 5.026 en 4.800 meter. De tunnel van Somport is met 8.610 meter de langste, maar omdat deze deels door Frankrijk loopt, wordt deze niet als de langste tunnel van Spanje beschouwd.

Veiligheid voorop: Maximumsnelheid in tunnels

De maximumsnelheid binnen deze ondergrondse doorgangen varieert afhankelijk van het aantal rijstroken. In tunnels met meerdere rijstroken per richting is de limiet doorgaans 90 km/u, terwijl in enkelstrookstunnels de snelheid vaak wordt beperkt tot 80 km/u of minder, afhankelijk van specifieke tunnelkenmerken.

Lees ook: Tunnel onder Straat van Gibraltar moet af vóór WK 2030

Dit vind je misschien ook leuk