Vanaf 3 november accepteert Ryanair geen papieren instapkaarten meer. Reizigers moeten voortaan hun digitale instapkaart via de officiële app tonen. De maatregel markeert het einde van een vertrouwd onderdeel van het vliegreizen.
De Ierse prijsvechter neemt definitief afscheid van de papieren instapkaart. Ryanair kondigde al in 2024 aan te willen overstappen naar een volledig digitaal systeem, maar stelde de invoering toen uit. Nu is het besluit definitief: vanaf 3 november 2025 geldt er een verbod op papieren instapkaarten, met uitzondering van vluchten vanuit Marokko en Albanië, waarbij die laatste in maart 2026 alsnog volgt.
Volgens topman Michael O’Leary is de stap ingegeven door verschillende motieven. In de reispodcast van The Independent noemt hij onder meer de wens om kosten voor check-in op de luchthaven te schrappen. Bovendien bespaart Ryanair naar zijn zeggen er jaarlijks zo’n 300 ton papier mee. “Tussen de 85 en 90 procent van onze passagiers reist al met een smartphone,” aldus O’Leary. “We willen dat uiteindelijk iedereen overstapt op die technologie.”
Wat als je telefoon uitvalt?
Toch roept de verandering ook vragen op bij reizigers. Wat als je telefoon uitvalt of zoekraakt? Volgens Ryanair hoeven reizigers zich daar geen zorgen over te maken: wie online heeft ingecheckt, kan alsnog kosteloos een papieren instapkaart krijgen aan de balie op het vliegveld.
Daarnaast benadrukt Ryanair dat het cabinepersoneel of gatepersoneel passagiers ook kan identificeren aan de hand van hun volgnummer op de passagierslijst. Voor groepen biedt de app de mogelijkheid om meerdere instapkaarten op één apparaat te laden. Deze kunnen bovendien eenvoudig gedeeld worden via digitale platformen zoals e-mail of berichtenapps.
Daarmee lijkt Ryanair een tussenweg te bieden voor noodgevallen, al ligt de nadruk duidelijk op het gebruik van de app. De digitale instapkaart is voortaan het uitgangspunt.
Voorloper of begin van een trend?
De kans is groot dat andere luchtvaartmaatschappijen het voorbeeld van Ryanair gaan volgen. Gemak, kostenbesparing en duurzaamheid lijken de doorslag te gaan geven. Op termijn zal de papieren instapkaart overal verdwijnen.
Naast wat maatschappijen als Ryanair doen, werkt de ICAO (International Civil Aviation Organization) aan iets dat misschien nog ingrijpender is: de zogenaamde Digital Travel Credentials (DTC). Het idee is ambitieus: niet alleen de papieren instapkaart wordt vervangen, maar ook fysieke check‑in‑procedures. Laat vervolgens reizigers met één digitaal document, vaak een “journey pass” genoemd, door de luchthaven reizen. Vanaf het boeken van de vlucht tot en met de beveiliging, gate en boarden functioneert alles via de telefoon en gezichtsherkenning.
Een belangrijk punt is privacy en veiligheid. Volgens ICAO en partners zoals Amadeus – een van de grootste technologiebedrijven in de reisbranche – wordt biometrische data alleen heel tijdelijk opgeslagen. In veel gevallen wordt het verwijderd binnen 15 seconden na gebruik. Ook wordt er gewerkt aan internationale afspraken zodat systemen in verschillende landen samenwerken (interoperabiliteit) en regels duidelijk zijn. Men verwacht dat delen van dit systeem de komende 2-3 jaar al operationeel kunnen zijn bij grote luchthavens.
Ryanair past bagagemeters aan op luchthavens na versoepelen regels