Vanaf zomer 2026 verdwijnen er opnieuw Ryanair-vluchten uit het Spaanse luchtruim. De prijsvechter snijdt diep in het aanbod op regionale luchthavens en haalt in totaal 1,2 miljoen stoelen uit de verkoop. De regio Asturië wordt zelfs helemaal als bestemming geschrapt.
De aanleiding? Volgens Ryanair zijn de luchthavenbelastingen in Spanje te hoog en vooral oneerlijk verdeeld.
Kleine luchthavens, hoge rekeningen
De topman van Ryanair, Michael O’Leary, liet tijdens een persmoment in Madrid geen misverstand bestaan over zijn ongenoegen. In zijn woorden hanteert luchthavenbeheerder Aena “monopolistische tarieven” die geen onderscheid maken tussen drukbezochte luchthavens als Madrid of Barcelona, en kleinere vliegvelden zoals die in noordelijk Spanje.
“Waarom zouden wij hetzelfde moeten betalen voor een vlucht naar een halflege regionale luchthaven als voor een volgeboekt toestel naar Palma?” vroeg O’Leary zich hardop af.
Meer capaciteit op grote luchthavens
Waar de capaciteit afneemt in kleinere regio’s, groeit het aanbod op de grote knooppunten. Ryanair voegt 600.000 extra stoelen toe aan de luchthavens van Madrid, Barcelona en Palma de Mallorca. Daarmee verschuift het zwaartepunt van de zomeroperatie naar plekken met meer passagiers – én volgens Ryanair: eerlijker tarieven.
Eerder kondigde de maatschappij al een vergelijkbare stap aan voor hetseizoen 2025. Toen ging het om een miljoen stoelen minder op regionale luchthavens. Het nieuwe besluit komt daar dus nog eens bovenop.
Asturias uit de lucht
Voor de inwoners van Asturië en reizigers naar de groene noordkust van Spanje is het nieuws extra wrang. Ryanair verdwijnt daar volledig uit het aanbod. De luchthaven van Oviedo, een steeds belangrijker knooppunt voor toerisme en familiebezoek, verliest zo in één klap zijn belangrijkste prijsvechter.
Lokale autoriteiten spreken van een zware klap voor de regio, die al jaren inzet op betere bereikbaarheid vanuit Europa.
Reactie van Aena: ‘Systeem is solidair’
Bij Aena, het Spaanse staatsbedrijf dat de luchthavens beheert, klinkt een andere toon. Vicevoorzitter Javier Marín zegt dat Ryanair het luchthavensysteem benadert “vanuit kortetermijndenken”. Volgens hem is het Spaanse tariefsysteem juist eerlijk, omdat grote luchthavens de kleintjes helpen dragen.
“De tarieven in Spanje liggen onder het Europese gemiddelde,” aldus Marín. “En luchtvaartmaatschappijen die willen groeien, krijgen zelfs extra kortingen.” Hij benadrukt dat niet elke beslissing kan afhangen van de wensen van één enkele maatschappij.
Wat merken reizigers hiervan?
Voor vakantiegangers en expats met een tweede huis in Spanje kan het besluit gevolgen hebben. Sommige regio’s worden simpelweg minder goed bereikbaar, vooral als je afhankelijk bent van betaalbare vluchten. In populaire gebieden als de Costa Blanca en de Costa del Sol verandert er voorlopig weinig, maar wie familie bezoekt in noordelijk Spanje, er wil wandelen in de Picos de Europa of een koelere zomer aan de Cantabrische stranden wil beleven, zal alternatieven moeten zoeken.
Of andere maatschappijen het gat zullen opvullen, is vooralsnog onduidelijk. De ervaring leert dat dat meestal even duurt – als het al gebeurt. Wel maakte Vueling vorige maand bekend haar positie op de Spaanse markt van binnenlandse vluchten te willen versterken. De prijsvechter wil vooral extra vluchten naar de luchthavens van Tenerife Noord en Santiago de Compostela. Het gaat om bijna 1,5 miljoen stoelen die de vliegmaatschappij de komende maanden wil toevoegen.
Vueling breidt fors uit in Spanje – adios Ryanair?