Spanje gaat leegstaande woningen extra belasten

door Else BeekmanElse Beekman
Gepubliceerd: Laatst gewijzigd
Spanje gaat leegstaande woningen extra belasten

Dit schrijft de krant El Mundo op dinsdag. Een toekomstige huisvestingswet moet gemeenten in die gevallen in staat te stellen een toeslag te berekenen van maximaal 50% van de IBI, de belasting op onroerend goed. Het doel is om leegstaande woningen in Spanje weer bij de huizenmarkt te betrekken en de toenemende druk op de huurprijzen te verminderen. Unidos Podemos pleitte voor een verdergaande maatregel die een nieuwe staatsbelasting op leegstaande woningen inhield, maar moest uiteindelijk zwichten voor het voorstel van de PSOE voor een toeslag op de onroerende zaakbelasting.

Deze mogelijkheid is al sinds 2004 in de lokale eigendomswet opgenomen, maar nooit ontwikkeld bij gebrek aan een homogene definitie op rijksniveau van het concept van leegstaande woningen. De definitie die nu gehanteerd gaat worden is ‘woningen die langer dan twee jaar leeg staan, met een minimum van vier woningen per eigenaar, behoudens gerechtvaardigde oorzaken van tijdelijk leegstand, beoordeeld door de wet’.

Noodzaak om kwestie op landelijk niveau te regelen

Door de definitie van een leegstaand huis in staatswetgeving te specificeren, wordt vermeden dat rechtbanken de poging van sommige gemeenten om deze toeslag in te voeren, omverwerpen, zoals tot dusver is gebeurd. De jurisprudentie toont de noodzaak aan om deze kwestie met een overheidsverordening te regelen.

De herziene tekst van de lokale eigendomswet verwijst in het algemeen naar “eigendommen voor residentieel gebruik die permanent leeg staan”. En volgens artikel 72 van de herziene tekst van de wet, “kunnen gemeenten een toeslag eisen tot 50% van het liquide belastingquotum” en, binnen deze limiet, “bij belastingverordening een enkele of meerdere heffingen bepalen, afhankelijk van de lengte van periode dat het onroerend goed leeg staat”.

Uitzettingen

Op het gebied van uitzettingen blijven socialisten en paars ook standpunten uitwisselen om een voorstel af te ronden. Het is de bedoeling om huisvestingsalternatieven te bieden aan kwetsbare gezinnen, met middelen voor herhuisvesting, ‘hetzij gemeentelijk, regionaal, met staatsmiddelen bekostigd of met de rest van de administraties of met de particuliere sector, waarbij noodsituaties als resultaat van een gedwongen uitzetting worden vermeden”.

Daartoe is het de bedoeling om in de procedure “objectieve criteria” vast te stellen om situaties van economische kwetsbaarheid te bepalen, de procedure te vereenvoudigen en te stroomlijnen en de situaties te identificeren die moeten worden opgelost met de nieuwe maatregelen.