In welke Spaanse supermarkten zijn de prijzen het meest gestegen dit jaar?

door admin
In welke Spaanse supermarkten zijn de prijzen het meest gestegen dit jaar?

Het onderzoek van OCU werd uitgevoerd onder de volgende negen winkels in negen Spaanse steden: Alcampo, Caprabo, Carrefour, Condis, Día, El Corte Inglés, Eroski, Hipercor en Mercadona. 

In Condis blijken levensmiddelen het meest te zijn gestegen in prijs (3,6%), gevolgd door Mercadona met 3,5%. Aan het andere uiterste ligt Alcampo, waar de prijzen slechts met 0,4% toenamen.

Verpakte producten stegen het meest en drogisterij en schoonmaakartikelen zagen daarentegen de gemiddelde prijs dalen. Rode tafelwijn, appels, citroenen, mineraalwater en een hele kip stegen het meest in prijs. 

Sardines in olie, maandverband, whisky, dorada-vis en tomaten werden goedkoper.

OCU concludeert dit op basis van de prijzen van 159 veelgekochte dagelijkse boodschappen die elk kwartaal (in maart, juni, september en december) worden genoteerd. De steden die in het onderzoek worden meegenomen zijn Madrid, Barcelona, Valencia, Sevilla, Zaragoza, La Coruña, Gijón en Las Palmas. 

Prijzen stegen het meest in het eerste kwartaal van 2018. Van alle 159 producten is de prijs van 94 producten gestegen (59%) en van 65 producten ging de prijs omlaag (41%). 

Van alle producten zijn 109 producten gefabriceerd, 22 zijn vers en 28 eigen merk, onderverdeeld in verpakte, verse, bevroren en drogisterij en schoonmaakartikelen. 

Lees hier meer over het onderzoek op de website van OCU.

Dit vind je misschien ook leuk