Uber en Google introduceren elektrische steps in Madrid

door admin
Uber en Google introduceren elektrische steps in Madrid

Elektrische steps zijn in de mode in Madrid. Het nieuwe bedrijf Lime bevindt zich met dit type vervoer echter in een juridische limbo. Een nieuwe mobiliteitsverordening van de gemeente Madrid moet daar eind september of begin oktober een eind aan maken, volgens voorspellingen vanuit het gemeentehuis. Op basis van de geldende regels zijn de elektrische steps – een relatief nieuw vervoermiddel – niet toegestaan op de stoep, maar ook niet op de weg. Daarom kan Lime, waaraan de grote multinationals Uber en Alphabet (van Google) deelnemen, officieel nog niet operatief zijn in de stad.

Desondanks zijn de steps al in de Spaanse hoofdstad te zien en is de app al actief. De Spaanse krant El Independiente heeft de app gedownload en een step gehuurd bij Plaza de Cibeles, vlakbij het gemeentehuis. De steps zijn ook verkrijgbaar bij het treinstation Atocha en in de omgeving van Príncipe Pío, aldus diverse bronnen aangehaald door de krant. 

Gemeente wordt uitgedaagd

Eerder al verbood de gemeente het bedrijf Uber zijn auto’s te laten rijden in de stad zolang de gemeentelijke verordening nog niet van kracht is. In een duidelijk antwoord laat de gemeente weten dat ‘in september de nieuwe verordening wordt goedgekeurd en dat de vervoermiddelen (die van Uber en alle anderen) zich aan de regels moeten houden. ‘Uber kan de gemeente niet voortdurend uitdagen’, zo meldt een afgevaardigde van Milieu en Mobiliteit. ‘Met de huidige en nieuwe verordening zijn er beperkingen opgelegd aan de steps met oog op waar ze mogen rijden. Daarom zijn we niet blij met het feit dat er een dienst wordt gelanceerd die geen garanties aan zijn gebruikers biedt’. 

Volgens Uber heeft het bedrijf geen invloed op de beslissingen die Lime neemt, aldus melden woordvoerders van beide bedrijven. Uber wordt gezien als minderheidsaandeelhouder en neemt daardoor geen deel aan besluiten. De gemeente heeft laten weten dat als bedrijven nieuwe diensten willen bieden en daarin niet met de gemeente samen willen werken, de gemeente zelf het heft in handen neemt om een en ander te reguleren, zoals al het geval is geweest ten opzichte van de ‘free-floating’ fietsdiensten zoals O Bike en Ofo Bike. Dit zijn gekleurde fietsen die, net zoals Lime, geboekt kunnen worden via een app. Achter deze bedrijven zit kapitaal uit China, Hong Kong en Singapur. De twee bedrijven hebben Madrid echter al verlaten, maar zijn nog wel zeer succesvol actief in steden als Parijs en Zürisch. 

Wat is Lime en hoe werkt het?

Feitelijk werkt Lime hetzelfde als de deelfietsen die al in diverse Spaanse steden succesvol zijn. Je schrijft jezelf in voor een bepaald bedrag per maand of per keer en pakt een fiets, fietst naar je bestemming waar je je fiets op een vaste stallingsplek weer kunt inleveren. Lime begon een jaar geleden in Amerika en werd daar snel succesvol. Enkele maanden later waren er al ruim 3 miljoen gebruikers. Een step van Lime huren kost 1 euro per trip. Daarbij wordt per minuut dat je reist 15 gerekend. De prijs is inclusief helm en geschikt voor korte of zeer korte afstanden. Een step heeft een bereik van 30 kilometer en een maximale snelheid van 20 kilometer per uur. Elke step beschikt over een GPS zodat het voertuig via de app gelokaliseerd kan worden door een gebruiker. Die kan de step na afloop op elke willekeurige plek achterlaten. ’s Nachts halen werknemers van Lime de steps op en verspreiden ze de volgende dag opnieuw over de stad. 

Dit vind je misschien ook leuk